شیمی در صنعت

حقایق جالب در مورد سدیم

سدیم چیست

حقایق جالب در مورد سدیم چیست؟

سدیم یک فلز است. این دومین عنصر فراوان در پوسته زمین است و برای حیات سیاره ما بسیار مهم است. سدیم در صورت مصرف یک ماده سمی است، به همین دلیل است که باید با محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای ساخته شده با نمک خوراکی، از مصرف آن اجتناب کنیم. همانطور که قبلاً فکر می کردید نمک و سدیم یکسان نیستند! کسانی که بیش از حد آب می نوشند نیز می توانند در معرض خطر ابتلا به هیپوناترمی باشند، که زمانی رخ می دهد که بدن شما نسبت به مقدار آب خود سدیم زیادی دارد.

سدیم چیست

کاربرد سدیم

حقایق جالب مختلف در مورد سدیم

1. سدیم دمای فلز نرم است.

سدیم یک فلز نرم است. همچنین فلزی براق و سفید نقره ای است که در هوا می سوزد. در صورت قرار گرفتن در معرض آب، می سوزد. مانند سایر فلزات قلیایی، سدیم بسیار واکنش پذیر است و در صورت تماس با بخار آب مشتعل می شود.

2. سدیم منبع بزرگ انرژی است.

این یک منبع انرژی عالی است و هیچ کالری ندارد، که باعث می شود در تغذیه ورزشی بسیار محبوب باشد. همچنین بدون مشکل در بدن شما می سوزد، بنابراین می تواند سوخت عالی برای عضلات شما باشد. اگر سدیم بیش از حد مصرف شود، بدن شما سعی می کند آن را در اسرع وقت از طریق ادرار، عرق و اشک دفع کند. نوزادی با سدیم بیش از حد در خون ممکن است علائمی مانند بی حالی یا تشنج داشته باشد.

3. سدیم برای زندگی ما ضروری است.

سدیم برای حفظ عملکرد صحیح بدن ما ضروری است، به ویژه اعصاب و ماهیچه های ما که بیشترین اکسیژن را مصرف می کنند. همچنین سدیم برای عملکرد صحیح قلب ضروری است. سلول‌های ما حاوی پروتئین‌های انتقال ویژه‌ای هستند که سدیم را از مایعات بدن مانند خون حذف می‌کنند.

4. سدیم فقط یک ایزوتوپ پایدار دارد.

سدیم تنها یک ایزوتوپ پایدار دارد. با این حال، 22 هسته با تعداد جرمی کمتر از هر هسته سدیم پایدار و بالاتر از استرانسیوم (که کمترین عدد اتمی بعدی را دارد) رادیواکتیو هستند و در معرض واپاشی بتا هستند، اگرچه طولانی‌ترین هسته‌ها در میان آنها نیمه عمر دارند. کوتاه (کمتر از یک صدم ثانیه) که رادیواکتیویته آنها برای اهداف عملی مهم نیست.

اکنون داده های قیمت مواد شیمیایی خود را بگیرید – تا 50٪ تخفیف در 5+ محصول

5. سدیم یک عنصر ضروری در تغذیه دام است.

سدیم یک عنصر ضروری در تغذیه دام است.  در بدن انسان به عنوان بخشی از تعادل الکترولیت مهم است و به حفظ تعادل صحیح مایعات لازم برای سلامت سیستم گردش خون، سلامت سیستم عصبی و عملکرد عضلات کمک می کند.

6. سدیم جزء آب است.

سدیم در نمک خوراکی، آب دریا و بیشتر غذاهای فرآوری شده (مانند فست فود) یافت می شود. این عنصر که از اجزای اصلی خون شماست و به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات، سبزیجات، میوه ها و گوشت وجود دارد. برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله انقباض عضلانی و انتقال تکانه های عصبی ضروری است.

7. سدیم در گروه 1 جدول تناوبی قرار دارد

یکی دیگر ازحقایق جالب در مورد سدیم این است که سدیم در گروه 1 جدول تناوبی قرار دارد. این گروه همچنین به عنوان فلزات قلیایی شناخته می شود که به دلیل تمایل آن به تولید محلول بسیار اساسی در آب نامگذاری شده است.

سدیم در دماهای معمولی با آب واکنش نشان نمی دهد، اما به دلیل انرژی کم فعال سازی، در صورت مذاب شدن یا حل شدن در آب، به راحتی با آب واکنش نشان می دهد. سپس سدیم و اکسیژن آب، هیدروکسید سدیم و گاز هیدروژن را تشکیل می دهند. پس از اینکه فلز سدیم بی آب یا فلز سدیم را در خلاء حرارت دادید، گاهی اوقات در نتیجه اکسیداسیون توسط هوا (O 2) در دمای بالا (حدود 900 درجه سانتیگراد) زرد می شود.

8. سدیم چگالی کمتری نسبت به آب دارد و روی سطح آب شناور است.

یکی از حقایق جالب در مورد سدیم این است که چگالی سدیم کمتر از آب است و روی سطح آب شناور است. این یک فلز قلیایی است، بنابراین دارای بار اتمی مثبت است، بنابراین در یک محیط با بار منفی مانند مولکول های آب، شناورتر خواهد بود.

9. سدیم با اکسیژن واکنش می دهد و اکسید سدیم Na2O را تشکیل می دهد که به آن سود سوزآور یا لیمو نیز می گویند، هنگامی که در دمای بالا و با هوا گرم می شود پراکسید سدیم Na2O2 را تشکیل می دهد که به آن پتاس سوز آور یا لیمو یا نمک روشل نیز می گویند که در صابون سازی استفاده می شود.

10. سدیم زمانی که در هوا گرم می شود می سوزد و جرقه های زرد روشنی از خود منتشر می کند.

سدیم وقتی در هوا گرم می شود می سوزد و جرقه های زرد روشن و دود سفید از خود خارج می کند. این یک مثال عالی از واکنش اکسیداسیون و احتراق است. اکسیژن هوا در نهایت باعث انفجار سدیم در یک واکنش شدید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *