علمی

دی سدیم EDTA معمولا برای چه مواردی استفاده می شود؟

EDTA ماده ای است که به دلیل توانایی آن در تشکیل کلات با یون های فلزی مختلف در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. داروسازی، دندانپزشکی، تصفیه آب، نساجی، مواد شوینده و آرایشی از جمله صنایعی هستند که از آنها استفاده می کنند. EDTA 2 Na و EDTA 4 Na اشکال مختلف این ماده هستند که بیشترین تقاضا را دارند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با کاربردهای دی سدیم EDTA بیشتر آشنا کنیم.

دی سدیم EDTA و کاربردهای آن چیست؟
دی سدیم EDTA (اتیلن دی آمین تترا استیک اسید دی سدیم اسید) یک عامل کیلیت است که برای جداسازی و کاهش واکنش یون های فلزی که ممکن است در بسیاری از محصولات صنعتی و مراقبت شخصی وجود داشته باشد استفاده می شود.

دی سدیم EDTA به دلیل خواص کمپلکسی که دارد به راحتی می تواند از واکنش فلزات نامطلوب و تاثیر منفی آن بر بسیاری از محصولات جلوگیری کند، بنابراین به عنوان جداکننده یا متوقف کننده واکنش ها استفاده می شود.

غذا:
سدیم EDTA 2 به عنوان یک افزودنی در طیف گسترده ای از محصولات از جمله کنسرو ماهی و میگو، کنسرو قارچ و سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود و همچنین برای جلوگیری از خشکی به سس سالاد اضافه می شود.

لوازم آرایشی:
دی سدیم EDTA به طور گسترده در انواع مرطوب کننده ها، محصولات مراقبت از پوست، پاک کننده ها، صابون های حمام، شامپوها و نرم کننده ها، رنگ مو، لوسیون ها و سایر محصولات استفاده می شود.

این نمک به دلیل ساختاری که دارد به یون های فلزی متصل شده و فلزات را غیر فعال می کند. در محصولات آرایشی و بهداشتی از این خاصیت دی سدیم EDTA برای جلوگیری از تغییر در ساختار شیمیایی محصولات و در نتیجه خراب شدن آن، تغییرات ناخواسته در محصولات، تغییر pH و تغییر در عطر یا بافت محصولات استفاده می شود.

صنعت نساجی:
در صنعت نساجی، سدیم EDTA 2 یون های فلزی آزاد و مضر را حذف می کند، از تغییر رنگ پارچه ها جلوگیری می کند و همچنین از رسوب مواد در تجهیزات صنعتی که در دمای بسیار بالا کار می کنند جلوگیری می کند. به طور کلی EDTA واکنش پذیری فلزات را کاهش می دهد و از هر گونه عوارض جانبی که ممکن است در حضور آن رخ دهد جلوگیری می کند.

پزشکی:
برای درمان مشکلات خونی و وریدی مانند ضربان قلب نامنظم ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته مغزی و مشکلات گردش خون استفاده می شود. برخی از پزشکان همچنین معتقدند که EDTA به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از چسبیدن رادیکال های آزاد به دیواره سلولی خون جلوگیری می کند.

دندانپزشکی:
در دندانپزشکی زمانی که ریشه دندان خالی می شود، برخی از مواد مورد استفاده باقی می ماند. دندانپزشکان از سدیم EDTA 2 برای حذف این مواد اضافی استفاده می کنند.

آزمایشگاه ها:
در آزمایشگاه، EDTA 2Na به طور گسترده ای برای مهار یون های فلزی استفاده می شود: در بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی، تخلیه یون معمولاً برای غیرفعال کردن آنزیم های وابسته به فلز، یا به عنوان معیاری برای واکنش آنها یا برای سرکوب آسیب به DNA، پروتئین ها و پلی ساکاریدها استفاده می شود. .

در شیمی تجزیه، سدیم EDTA 2 در تیتراسیون کمپلکس سنجی و آنالیز سختی آب یا به عنوان یک ماده پوشش برای جداسازی یون های فلزی که در تجزیه و تحلیل تداخل دارند استفاده می شود.

تشکیل مجتمع فلزی:
مواردی که در بالا ذکر شد همگی بر اساس توانایی این نمک در تشکیل کلات می باشد که در ادامه به این خاصیت می پردازیم.

دی سدیم EDTA توانایی ترکیب و تشکیل کلات ها به صورت استوکیومتری با تمام فلزات جدول تناوبی را دارد. در ترکیب با یون های دو ظرفیتی یا سه ظرفیتی، یک کلات خنثی یا آنیونی را تشکیل می دهد. این کیلاسیون از واکنش فلز با سایر آنیون ها جلوگیری می کند و حلالیت فلز را بسیار افزایش می دهد.

نتیجه:
EDTA یک محصول بسیار مفید است، اما استفاده بیش از حد می تواند خطرات زیست محیطی ایجاد کند. این محصول با ورود به خاک، جذب فلزات سنگین را کاهش می دهد و از طرفی ورود آن به آب های زیرزمینی باعث آلودگی این منابع می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *