شیمی در صنعت

صنعت پتروشیمی – محصولات و جنبه های زیست محیطی

صنعت پتروشیمی جزء لاینفک صنایع شیمیایی است. صنعت پتروشیمی طیف گسترده ای از محصولات میانی را تولید می کند که از سوخت های فسیلی به دست می آید. اینها متعاقباً برای تولید محصولات روزمره استفاده می شوند.

کاربردها

پتروشیمی ها در محصولات مختلف روزمره مانند داروها، بسته بندی مواد غذایی، پلاستیک، الیاف نساجی، شوینده ها و چسب ها استفاده می شوند.

پتروشیمی برای صنایع زیر مهم است:

1. صنعت خودرو: لاستیک و اجزای داخلی.

2. صنعت ساختمان: مواد عایق.

3. لوازم الکترونیکی: قطعات کامپیوتر، تلویزیون و رادیو.

4. صنعت مراقبت های بهداشتی: تجهیزات بیمارستانی و ابزار دقیق.

مواد اولیه پتروشیمی
سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ عمدتاً برای مقاصد حمل و نقل و گرمایش استفاده می شوند. صنعت پتروشیمی 10 درصد از این سوخت های فسیلی را تشکیل می دهد. برخی از مواد شیمیایی به دست آمده از فرآوری سوخت های فسیلی عبارتند از: استیلن، بنزن، اتان، اتیلن، هیدروژن، متان و پروپان. از این پتروشیمی ها محصولات شیمیایی مختلف دیگری نیز به دست می آید.

فرآیندهای پتروشیمی
واسطه ها از طریق فرآیندهای زیر بدست می آیند:

1. ترک خوردگی با بخار: با استفاده از دماهای بالا و بخار، مولکول های نفتا تحت دما و فشار بالا به زنجیره های کوچکتری شکسته می شوند تا هیدروکربن های سبک تری به نام الفین تولید کنند. برخی از الفین ها اتیلن، بوتان، بوتادین و پروپیلن هستند.

2. رفرمینگ کاتالیزوری: نفتا به مواد آروماتیکی مانند بنزن، تولوئن و زایلن تبدیل می شود. این در دماهای بالا در برج های تقطیر انجام می شود. در نهایت، آروماتیک ها و الفین ها برای تولید محصولات نهایی از طریق سایر واکنش های شیمیایی استفاده می شوند.

جنبه زیست محیطی
صنعت پتروشیمی با رعایت استانداردهای زیست محیطی مانند ISO 14001 و REACH، ردپای زیست محیطی خود را کاهش داده و عملکرد زیست محیطی خود را افزایش می دهد. صنعت پتروشیمی اقداماتی مانند تصفیه آب، سوزاندن زباله و سیستم های ایمنی را برای کاهش اثرات آن بر محیط زیست انجام داده است.

انواع پلاستیک
الفین هایی مانند اتیلن و پروپیلن را می توان به روش های متعددی به زنجیره های بلندی از اتم ها تبدیل کرد. این پلیمرها بلوک های سازنده محصولات پلاستیکی هستند. آنها به صورت مایع، خمیر، گلوله و پودر وجود دارند. این پلیمرها برای تولید انواع مختلف محصولات پلاستیکی بیشتر پردازش می شوند. این موارد به شرح زیر است:

1. پلی اتیلن: برای ساخت کیسه های مواد غذایی، مواد بسته بندی، ظروف، اسباب بازی ها و سایر محصولات استفاده می شود.

2. پلی پروپیلن: برای ساخت داشبورد، سپر خودرو و سایر اشیاء به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه استفاده می شود.

3. پلی استایرن: در تولید لوازم خانگی، تلویزیون و کیس سی دی کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *