شیمی در تصفیه آب

تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی محصول فرعی کارخانه هایی است که ورود آنها به محیط زیست اثرات مخربی بر اکوسیستم و چرخه حیات جانوران، گیاهان و محیط زیست می گذارد، بنابراین تصفیه فاضلاب صنعتی و روش های آن بسیار حائز اهمیت است. روش های مختلفی برای تصفیه پساب های صنعتی وجود دارد که با توجه به نوع آلاینده های موجود در فاضلاب های شیمیایی طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین صنایع آلوده کننده محیط زیست می توان به صنایع غذایی (شامل صنایع لبنی، صنایع فرآورده های گوشتی و …)، فولاد، کاغذ و مقوا، نساجی، صنایع شیشه، صنایع نفت و گاز و … اشاره کرد.

کدام پارامترها در تصفیه فاضلاب مهم هستند؟
در انتخاب روش تصفیه فاضلاب صنعتی نکات زیادی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

نوع مواد آلی و معدنی موجود در فاضلاب؛
میزان فاضلاب ورودی به تصفیه خانه؛
تعداد مواد جامد معلق در فاضلاب و همچنین اندازه ذرات آنها.
یون های سمی مانند روی، نیکل و کادمیوم.
3 مرحله تصفیه آب چیست؟
روش های تصفیه فاضلاب صنعتی (پساب شیمیایی) به دلیل اثرات منفی که ورود این پساب ها به محیط زیست دارد از تنوع بالایی برخوردار است. به طوری که هر یک از این روش ها با توجه به نوع آلاینده های موجود در پساب های شیمیایی طراحی شده و دارای ویژگی های خاصی می باشد.

درمان فیزیکی:
اولین گام در تصفیه فاضلاب صنعتی، حذف ذرات سنگین و رسوبی موجود در آن است که به صورت دستی یا مکانیکی با جداسازی با شبکه های جداکننده مخصوص قابل انجام است. در این مرحله حذف ذرات در اندازه های نسبتاً بزرگ انجام می شود و بر حذف سایر آلاینده های آلی و معدنی تأثیری نمی گذارد.

درمان شیمیایی:
افزودن مواد شیمیایی به فاضلاب و جداسازی آلاینده ها از این طریق یکی از پرکاربردترین روش های تصفیه شیمیایی است. استفاده از چربی‌گیرها برای حذف ذرات کلوئیدی در پساب‌ها رایج است. این ذرات چربی پس از انعقاد به سطح پساب منتقل می شوند و به راحتی قابل جمع آوری هستند، علاوه بر افزودن و تزریق مواد شیمیایی می توان اسیدیته فاضلاب را نیز تنظیم کرد که بر کیفیت پساب تاثیر زیادی خواهد گذاشت. برای جمع آوری و انعقاد ذرات موجود در پساب از بسته هایی به نام فلوکولانت استفاده می کنند. این روش بر اساس روش تزریق پلی الکترولیت یا پلی آکریل آمید عمل می کند و دارای دو نوع آنیونی و کاتیونی می باشد.

درمان بیولوژیکی:
وجود باکتری ها و میکروارگانیسم ها در پساب های شیمیایی یکی از بزرگترین تهدیدها برای سفره های آب زیرزمینی و سلامت انسان و طبیعی است. برای این منظور، حذف این باکتری ها به روش های مختلف ضروری است. در ادامه با مهم ترین تجهیزات و روش های این فرآیند بیشتر آشنا می شویم:

روش های هوازی:
در این روش از اکسیژن برای حذف باکتری ها، با تزریق هوا از طریق سیستم های هوادهی به فاضلاب و تزریق برخی مواد دیگر مانند لجن فعال، تصفیه و حذف آلاینده ها استفاده می شود. در روش های هوادهی عمیق برای انتقال و تزریق مناسب هوای فشرده به آب یا فاضلاب، استفاده از پخش کننده های توزیع هوا به دلیل تولید حباب های بسیار ریز توصیه می شود. هرچه حباب های هوا کوچکتر باشد، بازده انتقال اکسیژن به آب بالاتر است.

روش های بی هوازی:
در این روش فاضلاب از لایه های لجن دانه ای عبور می کند و پس از ایجاد واکنش بین مواد آلی موجود در فاضلاب و میکروارگانیسم های موجود در لایه لجن، در نهایت بیوگاز تولید می شود. این گازها از قسمت بالایی مخزن خارج شده و در نتیجه آلاینده های آلی تا حد زیادی از پساب حذف خواهند شد. این سیستم به عنوان پتوی لجن فعال بی هوازی با جریان بالا نیز شناخته می شود و به طور گسترده در کارخانه ها، صنایع غذایی و تصفیه فاضلاب نساجی استفاده می شود.

نکته بسیار مهم در تمامی روش های تصفیه فاضلاب صنعتی این است که آلاینده ها پس از تزریق مواد شیمیایی یا اعمال روش های بیولوژیکی در کف مخزن یا استخر ته نشین می شوند. جمع آوری این مواد برای جلوگیری از تشکیل لایه های عظیم لجن در کف استخر توسط پل ته نشینی یا پل لجن گیر، پل لجن گیر دوار و پل نیم ته نشینی و پل لجن کش رفت و برگشتی انجام می شود. لازم به ذکر است که استفاده از هر یک از این مدل پل های ته نشینی به شکل و ظاهر کلی استخر و نوع آلاینده ها و میزان آنها بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *