شیمی در صنعت

تفاوت بین زایلن و استون چیست؟

به طور کلی حلال های شیمیایی دسته مهمی از مواد شیمیایی هستند که حجم تولید و مصرف زیادی در سراسر جهان دارند، صنایعی مانند مواد شوینده یا صنایع شیمیایی استفاده بیشتری از حلال های شیمیایی دارند. برخی از حلال ها به دلیل خواصی که دارند در صنایع اهمیت بیشتری دارند که استون و زایلن از جمله این حلال ها هستند. در این وبلاگ به بررسی خواص و ویژگی های این دو ماده مهم می پردازیم و به طور کلی به مقایسه آنها می پردازیم.

استون چیست؟
استون از نظر خواص فیزیکی بسیار شبیه زایلن است. استون یک ترکیب آلی است که ظاهر مایعی بی رنگ دارد که مانند زایلن، این ماده شیمیایی قابل اشتعال و فرار است. استون حلال خوبی برای ترکیبات آلی است و همچنین در صنعت پلیمر و تولید محصولات پلاستیکی و الیاف مصنوعی کاربرد فراوانی دارد. استون همچنین می تواند در صنایع رنگ و رزین و تولید چسب، مواد شیمیایی مورد نیاز در کشاورزی و ساخت دارو استفاده شود، این ماده شیمیایی نیز می تواند سمی باشد و هنگام کار با آن باید تمام نکات ایمنی را رعایت کرد.

زایلن چیست؟
زایلن ماده ای معطر، بی رنگ و قابل اشتعال است که ایزومرهای مختلفی دارد. نوع این ایزومرها بر اساس محل قرارگیری گروه های عاملی متیل بر روی حلقه بنزن تعیین می شود. زایلن در واقع گروهی از مشتقات بنزن است که دارای سه ساختار ایزومر دی متیل بنزن است. خواص این ترکیب باعث کاربرد آن در بسیاری از صنایع شده است. نقش این ماده شیمیایی به عنوان حلال برای صنایع مختلف مانند رنگ و یا به عنوان پاک کننده انواع رنگ های صنعتی بسیار رایج است، در هنگام استفاده از این ماده باید تمام ایمنی و بهداشت را رعایت کرد زیرا استفاده طولانی مدت از آن می تواند باعث سردرد یا سرگیجه شود.

آیا زایلن همان استون است؟
مشترکات اصلی این دو ماده شیمیایی را می توان در ظاهر و برخی از خواص فیزیکی آنها دانست. شکل ظاهری آنها که مایعی بی رنگ است به دلیل اشتراکات این دو ماده است، توانایی زیاد در انحلال رنگ های مختلف و ترکیبات آلی از دیگر وجوه مشترک این دو ماده است.

تفاوت بین زایلن و استون:
علیرغم شباهت های فراوان ظاهری، زایلن و استون در بسیاری از موارد با هم متفاوت هستند که در ادامه به مهم ترین این تفاوت ها می پردازیم:

جرم مولی استون تقریباً نصف زایلن است. هر زمان که استون ساده ترین کتون موجود باشد و ایزومر مشخصی نداشته باشد، زایلن را می توان به شکل سه ایزومر مختلف یافت. زایلن از نظر قطبیت غیر قطبی در نظر گرفته می شود، اما استون کمی قطبی است.
از نظر حلالیت زایلن، می توان آن را ترکیبات چربی دوست حل کرد، اما استون آبدوست و چربی دوست را می توان حل کرد.
زایلن بسیار گرانتر و سمی تر از استون است.
آیا می توانید از استون و زایلن برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید؟
یکی از کاربردهای مهم زایلن و استون در تمیز کردن و صیقل دادن سطوح است. به خصوص رزین های اپوکسی موثر. اکثر افرادی که با انواع رزین ها مخصوصا رزین های اپوکسی سر و کار دارند از این دو حلال برای تمیز کردن و از بین بردن اثرات رزین ها استفاده می کنند.

زایلن و استون برای تهیه رنگ:
در صنعت رنگ و رزین استفاده از افزودنی های مجاز برای مصارف مختلف از جمله رقیق سازی، تثبیت، براق کننده و در نهایت ایجاد پوشش های مناسب بر روی اثر ایجاد شده بسیار متداول است. استفاده از حلال هایی مانند زایلن و استون به ایجاد پایداری، افزایش عمر مفید رنگ ها و ایجاد طراوت در رنگ ها کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *