شیمی در صنعت

سود سوزآور در تصفیه آب

سود سوزآور و سایر نمک های قلیایی برای تنظیم اسیدیته آب و همچنین در صنعت تصفیه آب استفاده می شود. اسیدیته می تواند اثرات مخربی بر سیستم های انتقال آب و اثرات نامطلوبی بر سلامت مصرف کنندگان داشته باشد. آب اسیدی می تواند فلزات سیستم لوله کشی را حل کند و باعث خوردگی و سوراخ شدن لوله ها، اتصالات، پمپ ها و سایر تجهیزات انتقال آب شود. فلزات حل شده در آب نیز ممکن است باعث مشکلات سلامتی شوند. هیدروکسید سدیم گزینه بسیار خوبی برای حل این مشکل است. رسوب هیدروکسید ساده ترین و رایج ترین روش حذف فلزات از آب است. هیدروکسید سدیم باعث افزایش PH آب می شود که با این افزایش حلالیت فلزات کاهش یافته و وزن آنها افزایش یافته و ته نشین می شوند. یکی از مزایای سود سوزآور حالت مایع آن است، نیازی به دوغاب یا محلول ندارد و PH مورد نظر به نوع آلاینده و حد حلالیت آن بستگی دارد. هیدروکسید سدیم مزایای زیادی برای استفاده به عنوان تنظیم کننده اسیدیته و تصفیه کننده دارد، این ماده شیمیایی به خوبی در آب حل می شود، گران نیست و می تواند با اسید کمتری واکنش داده و به شکل نمک رسوب کند. این ماده معدنی به یک ماده بسیار مفید در صنعت تصفیه آب تبدیل شده است، حلالیت بالای سود سوزآور باعث سهولت استفاده از آن می شود و به همین دلیل بر مواد ارزانتر مانند هیدروکسید کلسیم (آهک) ترجیح داده می شود.

برای آب اسیدی یکی از راه های تنظیم اسیدیته استفاده از سود مایع در فرآیند تصفیه است. برای افزایش اسیدیته آب به چاه جوش شیرین اضافه می شود. یک پمپ تغذیه کننده باید به چاه آب اضافه شود تا تاثیر مثبتی روی سیستم داشته باشد و از خوردگی تجهیزات خوب و پمپ مکش جلوگیری شود.

سود سوزآور چگونه در تصفیه آب استفاده می شود؟
برای پاسخ به این سوال، مکانیسم اثر هیدروکسید سدیم را به عنوان یک عامل خاص یا تصفیه کننده آب شرح می دهیم.

بیشتر بخوانید: پلی آکریل آمید در تصفیه آب

سود سوزآور در تصفیه آب چه می کند؟
با افزودن این نمک به آب، میزان اسیدیته آن افزایش یافته و خاصیت قلیایی آن افزایش می یابد، این امر باعث می شود که مواد مضر از شدت آن کاسته شود و آب تصفیه شود. در برخی موارد محلول سود سوزآور به داخل مخازن رزین های آنیونی پمپ می شود که در صورت وجود این نوع رزین ها، هیدروکسید سدیم می تواند خواص آنها را تقویت کند.

سود سوزآور در تصفیه آب آشامیدنی:
عملکرد این ماده در تصفیه آب آشامیدنی مشابه روشی است که شرح داده شد، نکته بسیار مهم در استفاده از سود سوزآور در تصفیه آب آشامیدنی اندازه گیری میزان سود سوزآور پس از مرحله تصفیه و قبل از مصرف آن است. افزایش بیش از حد این مواد منجر به بروز بیماری های مختلف در انسان و همچنین آسیب های جدی به پوست می شود.

همچنین از هیدروکسید سدیم برای کاهش سختی آب استفاده می شود. با توجه به فواید مختلف دانه کتان نسبت به آهک، می تواند جایگزین مناسبی برای این منظور باشد. منیزیم به طور کامل تر انجام می شود.

چگونه سود سوزآور را از آب حذف کنیم؟
برای تمیز کردن و از بین بردن سدیم هیدروکسید و سایر سدیم های باقیمانده در آب می توان از محلول اسید کلریدریک 1 مولار استفاده کرد، ذرات فلزی باقی مانده در آب را نیز می توان با این روش حذف کرد، روش دیگر برای از بین بردن باقیمانده هیدروکسید سدیم استفاده از رزین های تبادل یونی که سود سوزآور را توسط این ماده از بین می برند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *