شیمی در صنعت

محصولات پتروشیمی و کاربرد آنها

صنعت پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است که محصولات شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می کند. امروزه فرآورده های نفتی علاوه بر مصرف در زمینه سوخت خودرو، روغن موتور و … نقش ارزنده ای در تامین بسیاری از قطعات مورد نیاز برای ساخت خودروها دارند. نفت خام و گاز طبیعی از قرن بیستم به عنوان مواد اولیه کلیدی و مهم در تولید ترکیبات مختلف مورد نیاز انسان مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی، نفت خام از قرن بیستم به یک ماده کلیدی برای زندگی روزمره بشر تبدیل شده است که انواع انرژی مورد نیاز انسان را تامین می کند و باعث رشد و توسعه زندگی انسان می شود.

انواع محصولات پتروشیمی
به طور کلی محصولات تولید شده توسط پتروشیمی ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

دسته اول محصولات اساسی هستند که شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین، آمونیاک و غیره می شوند. دسته دوم محصولاتی هستند که از محصولات اساسی مانند گرانول مواد پلیمری و همچنین پلی وینیل کلراید (PVC) یا پلی پروپیلن (PP) تولید می شوند. گرانول ها و آخرین دسته محصولات نهایی هستند که با عملیات و فرآوری بر روی محصولات واسطه ای تولید می شوند، مانند محصولات پلیمری که در صنعت خودروسازی استفاده می شود.

دسته بندی فوق یک دسته بندی کلی برای محصولات پتروشیمی است، به عبارت دقیق تر، محصولات پتروشیمی را می توان به مواد زیر تقسیم کرد:

سوخت ها:
سوخت های باقیمانده بوتان، اتان و گاز مایع در این دسته قرار می گیرند.

مواد شیمیایی پایه:
این مواد بسیار متنوع بوده و از مهمترین آنها می توان به تری اتیلن گلیکول، سدیم، متانول، اسید استیک و اسید فسفریک اشاره کرد که با بالاترین کیفیت توسط شرکت شانگهای چمکس تولید و عرضه می شود.

محصولات پلیمری:
شامل انواع مختلفی از مهمترین و پرمصرف ترین مواد مورد نیاز صنعت پلیمرسازی مانند لاستیک، پلاستیک و رزین و عمده ترین آنها پلی اتیلن، لاستیک مصنوعی، رزین های اپوکسی، پلی کربنات و پلی وینیل کلراید می باشد.

ترکیبات معطر:
بنزن و زایلن از این دسته محصولات پتروشیمی هستند.

کودهای شیمیایی:
نیترات آمونیوم، پرسولفات آمونیوم و اوره مهمترین کودهای شیمیایی تولید شده در صنعت پتروشیمی هستند.

محصولات پتروشیمی چه کاربردهایی دارند؟
محصولاتی که در پتروشیمی ها تولید می شوند، مواد مصرفی طیف وسیعی از صنایع مختلف و مهم هستند. در ادامه به معرفی این صنایع می پردازیم:

پزشکی:
صنایع و تجهیزات پزشکی مورد استفاده، مصارف فراوانی از محصولات پتروشیمی می کنند و رزین های تولید شده در صنعت پتروشیمی در تولید انواع داروها استفاده می شود که این امر تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تولید دارو دارد.

در کاربردهای زیستی و ساخت انواع بافت و اندام مصنوعی از این مواد استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای این مواد در تولید تجهیزات پزشکی است که طیف وسیعی از تجهیزات را شامل می شود.

کشاورزی:
صنایع کشاورزی بازار هدف بزرگی برای محصولات پتروشیمی است که از این محصولات در تولید کودهای شیمیایی و سموم مختلف استفاده می شود.

غذا:
اکثر غذاهای آماده حاوی طیف وسیعی از افزودنی های شیمیایی هستند که برای افزایش ماندگاری و افزایش کیفیت طعم یا رنگ استفاده می شود. محصولات پتروشیمی مصارف زیادی در تولید افزودنی های غذایی به ویژه مواد نگهدارنده دارند.

صنعت خودرو:
پلیمرها بخش بزرگی از انواع قطعات مورد استفاده در انواع خودروها را تشکیل می دهند. این مواد اولیه که از محصولات مهم پتروشیمی هستند در ساخت سپر، داشبورد، زبانه و لاستیک خودرو استفاده می شود.

محصولات خانگی:
از دیگر صنایع مهمی که از محصولات پتروشیمی استفاده می کنند محصولات خانگی مانند فرش، مواد شوینده و قطعات لوازم خانگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *