شیمی در صنعت

پروپیلن گلیکول در ضد یخ و خنک کننده

پروپیلن گلیکول یک ماده شیمیایی بسیار پرکاربرد است، پروپیلن گلیکول یک ترکیب اسیدی ضعیف است که در اکثر بافت های انسان یافت می شود. همچنین در بیشتر مایعات بیولوژیکی مانند بزاق، ادرار، خون و مدفوع یافت می شود، اما در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شود که در زیر توضیح داده شده است.

ضدیخ پروپیلن گلیکول (PG):
نگهداری از موتور خودروی شخصی عامل مهمی است که اکثر مردم به آن توجه دارند. به طور کلی انفجارهای کوچک نیروی محرکه موتورهای احتراق داخلی است که در محفظه خودرو رخ می دهد، این انفجارها همراه با حرکات سیلندر می تواند دمای موتور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این می تواند در دراز مدت به موتور آسیب برساند. دمای بسیار پایین در مناطق سردسیر از دیگر عواملی است که می تواند عمر مفید و سلامت موتور خودرو شما را تحت تاثیر قرار دهد. در هر دو حالت استفاده از ماده ای که تحمل دمای بالایی داشته باشد می تواند به کارایی موتور یا عمر مفید آن کمک زیادی کند یا از خوردگی قطعات مختلف موتور جلوگیری کند. این ماده شیمیایی به عنوان ضد یخ شناخته می شود. ضد یخ از موتور شما در برابر یخ زدگی محافظت می کند و از قطعات در برابر خوردگی محافظت می کند و با حذف گرمای اضافی نقش مهمی در حفظ تعادل حرارتی موتور دارد.

در تولید ضدیخ، مواد شیمیایی به طور کلی نقش مهمی را ایفا می کنند، یکی از این مواد شیمیایی که تحمل دمایی بسیار بالایی دارد و در تولید مایع خنک کننده کاربرد فراوانی دارد، پروپیلن گلیکول است. این ماده شیمیایی یک ترکیب آلی است که مایعی چسبناک و بی رنگ و بی بو است که طعم نسبتاً شیرینی دارد، این ترکیب آلی به متیلن گلیکول نیز معروف است. پروپیلن گلیکول معمولا به تنهایی به عنوان ضد یخ استفاده نمی شود و به نسبت 50 به 50 با آب مخلوط می شود. در فرمولاسیون تولید مایع خنک کننده بر پایه پروپیلن گلیکول معمولا از افزودنی های دیگری استفاده می شود که مهمترین آنها سیلیکات سدیم، دکسترین، دی سدیم فسفات، دناتونیوم بنزوات و … معمولاً وقتی رنگ ضد یخ حاوی پروپیلن گلیکول قهوه ای می شود، زمان تعویض آن فرا می رسد.

 

مزایای استفاده از مونو پروپیلن گلیکول در ضد یخ:
استفاده از مونو پروپیلن گلیکول، ضمن حفظ خواص انتقال حرارت، از موتور در برابر یخ زدگی، جوشیدن و خوردگی محافظت می کند.
PG به جلوگیری از مسمومیت تصادفی حیوانات خانگی کمک می کند.
این ماده شیمیایی آلی به حفاظت از حیات وحش و محیط زیست کمک می کند. این یک ضد یخ بر پایه پروپیلن است که برای بررسی نقطه انجماد آن نیاز به استفاده از یک تستر توپ مخصوص دارد.
از اتیلن گلیکول نیز در تولید مایع خنک کننده استفاده می شود. اگرچه پروپیلن گلیکول سمی کمتری دارد، اما باید توجه داشت که اتیلن گلیکول می تواند نقطه انجماد پایین تری و پروپیلن گلیکول بیشتری برای رسیدن به همان نقطه انجماد ایجاد کند. مورد نیاز است. همچنین ویسکوزیته کمتری دارد و می تواند در انتقال حرارت بسیار موثرتر باشد.

اما انتخاب این مواد برای استفاده به عنوان ضد یخ به کاربرد آنها و میزان تماس آنها با محیط، تماس انسان و … بستگی دارد. به عنوان مثال، پروپیلن گلیکول در هواپیما برای جلوگیری از یخ زدن و جمع شدن برف در زمستان استفاده می شود.

نکات مهم در مورد ضد یخ:
رنگ ضد یخ ربطی به کیفیت آن ندارد.
رنگ یکسان مایع خنک کننده دلیل بر کیفیت یکسان نیست و نباید با هم اضافه شود.
در صورت رقیق شدن، اطلاعات روی ظرف ضد یخ باید رعایت شود.
آب مورد استفاده در خنک کننده باید دارای سختی بسیار کم (دیونیزه) باشد.
خنک کننده معمولاً کف تولید نمی کند. مشاهده کف می تواند به دلیل ورود هوا به سیستم مکش پمپ آب باشد که در این صورت باید رادیاتور به طور کامل تخلیه شود و کلیه لوله های رابط و واشرها بررسی و قطعات معیوب تعمیر شوند.

عواقب عدم استفاده از ضد یخ:
با توجه به نکات ذکر شده، با اهمیت استفاده از ضد یخ آشنا هستیم، اما باید بدانیم که عدم استفاده از ضد یخ نیز می تواند عواقب نامطلوب زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال استفاده نکردن از ضد یخ به دلیل دمای بیش از حد قطعات می تواند باعث خرابی موتور شود.

عدم استفاده از مایع خنک کننده نیز می تواند بر راندمان و کارایی موتور تأثیر بگذارد و در نتیجه مصرف سوخت آن را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *