علمی

چگونه رنگ را از فلز،چوب یا لباس پاک کنیم؟

موضوع تمیز کردن لکه های رنگی از سطوح یا لباس های مختلف مشکلی است که ممکن است همه ما با آن مواجه شویم و به دنبال بهترین راه برای تمیز کردن و از بین بردن آن ها هستیم، پاک کننده های رنگ موادی هستند که برای این منظور استفاده می شوند و می توانند تاثیر خوبی داشته باشند. در این وبلاگ به بررسی انواع مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های رنگ می پردازیم و بهترین آنها را برای تمیز کردن فلزات، پلاستیک ها و لباس ها معرفی می کنیم و در نهایت به ترکیب و فرمولاسیون یک نوع پاک کننده رنگ می پردازیم.

بهترین پاک کننده رنگ کدام مواد شیمیایی هستند؟
در گذشته تینر رنگ بهترین و در دسترس ترین رنگ پاک کننده بود، همه آن را به عنوان بهترین رنگ پاک کن می شناختند، اما واقعیت این است که تینر برای از بین بردن رنگ و لکه از تمام سطوح مناسب نیست. تینر یک حلال قوی است، اما برای مکان هایی که زیبایی برای ما مهم است مناسب نیست. به عنوان مثال برای از بین بردن لکه های رنگ در آشپزخانه بهتر است از مواد دیگری مانند الکل یا استون که قدرت کمتری دارند استفاده کنید.

موثرترین پاک کننده رنگ چیست؟
دسته اول که یکی از مهم ترین، کاربردی ترین و پرکاربردترین پاک کننده های رنگ است، دسته حلال ها هستند. به طور کلی مکانیسم عمل همه حلال ها در حذف و تمیز کردن رنگ از سطوح بسیار مشابه است. حلال ها بر روی پیوند بین رنگ و سطح اثر می گذارند و می توانند با تداخل و از بین بردن رنگ از سطح، شل شوند. حلال ها می توانند طیف وسیعی از رنگ های مبتنی بر روغن، پلی اورتان و رزین های اکریلیک را به خوبی از سطوح چوبی و فلزی پاک کنند. دی کلرومتان (متیلن کلرید)، متانول و تولوئن از این دسته هستند.
دسته دوم رنگبرها، ترکیبات شیمیایی سوزاننده هستند. مکانیسم عمل این مواد به این صورت است که با نرم شدن رنگ های خشک شده باعث جاری شدن و سر خوردن آن ها شده و رنگ ها به راحتی از روی سطح پاک می شوند. ترکیبات شیمیایی سوزاننده نمی توانند تاثیر زیادی در از بین بردن رنگ های پایه پلی اورتان و اپوکسی داشته باشند و بیشتر برای تمیز کردن آب و رنگ های روغنی مناسب هستند. استفاده از این مواد بر روی فلزات می تواند باعث تیره شدن فلز شود که برای این کار می توان از سفید کننده استفاده کرد. سدیم هیدروکسید معروف ترین ماده در این دسته است. برای پاک کردن لکه های رنگ از روی سطوح با این مواد بهتر است نیم ساعت به آن ها زمان بدهید تا اثر خود را داشته باشند.
دسته سوم مواد شیمیایی بی خطرتر از دو دسته قبلی هستند. مواد بیوشیمیایی معمولاً از دو جزء تشکیل شده اند، یک جزء حلال گیاهی و یک جزء شیمیایی مانند متیل پیرولیدون (توجه: هنگام استفاده از این مواد باید کاملاً ایمن باشید).
نحوه پاک کردن رنگ از روی لباس:
برای از بین بردن سریع و آسان لکه های رنگ از روی لباس، بهتر است اجازه ندهید این لکه ها برای مدت طولانی روی لباس شما باقی بماند و سعی کنید به سرعت آنها را پاک کنید، اما چگونه؟ رنگ های پایه آب باید با الکل تمیز شوند (از ایزوپروپیل استفاده کنید). ابتدا لکه ها را با مواد شوینده و آب گرم کاملا بشویید و سپس با مسواک سطح پارچه را با الکل بشویید. رنگ روغن را با بنزین از روی لباس خود پاک کنید.

بهترین محصول برای حذف رنگ از فلز چیست؟
استفاده از آب جوش برای حذف رنگ از روی سطح فلزات روشی رایج است، اما به طور دقیق تر برای فلزات برنج و مس می توان از اسید استیک یا سولفوریک اسید برای تمیز کردن سطح فلز آلومینیوم استفاده کرد و از کربنات کلسیم استفاده کرد. بسیار موثر. قلع را معمولاً در محلول حاوی کربنات سدیم قرار می دهند.

چگونه رنگ خشک شده را از پلاستیک پاک کنیم؟
برای پاک کردن رنگ از روی سطوح پلاستیکی، بهتر است از آب جوش یا چاقو برای این کار استفاده نکنید. بهترین راه برای پاک کردن انواع رنگ از روی قطعات پلاستیکی استفاده از محلول استون است، سپس سطح را با دستمال پاک کنید و سپس با آب بشویید.

آیا سرکه رنگ را از بین می برد؟
استفاده از سرکه یکی از ارزان ترین و آسان ترین راه ها برای از بین بردن انواع لکه های آلوده است. سرکه با خاصیت اسیدی خود می تواند برای از بین بردن لکه های چای و قهوه، لکه های مداد رنگی، لکه های خون و لکه جوهر بسیار مفید باشد. کافی است قبل از شستشو در لباس، سرکه را روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه با سرکه تماس پیدا کند (از محلول سرکه و آب سرد استفاده کنید).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *