شیمی در تصفیه آب, شیمی در شوینده ها

تفاوت اسید موریاتیک در مقابل اسید هیدروکلریک چیست؟

به احتمال زیاد از خود پرسیده اید که تفاوت بین  اسید موریاتیک و اسید هیدروکلریک چیست. به طور خلاصه، اسید موریاتیک و اسید هیدروکلریک تقریباً یکسان هستند. اسید موریاتیک یک اسید کلریدریک است که حاوی ناخالصی‌هایی است که باعث قوی‌تر شدن و غلیظ‌تر شدن آن می‌شود.

آنها هر دو مواد شیمیایی قوی حاوی مولکول های HCl هستند. همچنین، اسید موریاتیک یک اصطلاح شناخته شده قدیمی است. از این رو، دومی برای مصرف کنندگان امروزه بیشتر قابل تشخیص است.

اسید کلردیدریک

 

کشف اسید کلریدریک

اسید کلریدریک بیش از 1200 سال پیش توسط جابر بن حیان کشف شد. از آنجایی که این ماده شیمیایی در زمانی کشف شد که جنبه رسمی و فنی علم در مراحل اولیه خود بود، هر گونه توسعه در مواد جدید مورد تجلیل قرار گرفت و نشانه های پیشرفت در نظر گرفته شد.

موارد استفاده از اسید موریاتیک در مقابل اسید هیدروکلریک

بیایید چیزی را روشن کنیم؛ اسید موریاتیک نوعی اسید هیدروکلریک است. تفاوت معندی داری بین اسید موریاتیک و اسید هیدروکلریک علاوه بر خلوص وجود ندارد. اگر تا به حال فکر کرده اید که آیا باید از یکی بر دیگری استفاده کنید، فقط بدانید که این دو اساسا قابل تعویض هستند.

به عنوان مثال، اگر مواد یا مراحل به طور خاص استفاده از اسید کلریدریک را ذکر کرده اند، اما اسید موریاتیک تنها چیزی است که در خانه دارید، مطمئن باشید که می توانید بدون ترس از اسید موریاتیک استفاده کنید! اما اگر به غلظت قوی‌تری نیاز دارید، بهتر است یک اسید کلریدریک در مقابل اسید موریاتیک خریداری کنید، زیرا این اسید حاوی مولکول‌های دیگری است.
تمیز کردن, یکی از رایج ترین موارد استفاده از موریاتیک یا اسید هیدروکلریک برای اهداف تمیز کردن است. هر دو به دلیل اسید بودن می توانند لکه های مزاحم را از بین ببرند زیرا می توانند مواد را از یکدیگر جدا کنند.

ممکن است دیده باشید که مادرتان مقادیری از اسید کلریدریک در کابینت حمام شما ذخیره کرده است. اسیدهای کلریدریک می توانند انسداد زهکشی ها، کاشی ها و آجرها و حتی توالت ها و سینک ها را تمیز کنند.

تولید – اسیدهای HCl

می توانند نقش مهمی در تولید محصولات خاص ایفا کنند. به عنوان مثال، برخی از شرکت ها از اسیدهای هیدروکلریک برای حذف سطوح اکسید شده فلزات و فولاد استفاده می کنند.

شرکت های داروسازی همچنین از مواد شیمیایی HCl برای کنترل، خنثی سازی و دستیابی به سطوح خاصی از Ph استفاده می کنند. برخی از صنایعی که با مروارید کار می کنند نیز از این محصول در حذف لایه ها و سطوح بیرونی استفاده می کنند.

فرآوری مواد غذایی,اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا موریاتیک را می توان در محصولات خوراکی استفاده کرد، پاسخ مثبت است.

شرکت‌هایی که محصولات غذایی شیرین تولید می‌کنند و مکمل‌های ویتامینی تولید می‌کنند، در اکثر صنایع غذایی هستند که از اسید موریاتیک یا HCl استفاده می‌کنند.

تصفیه آب – از آنجایی که هیدروکلراید را می توان در دستکاری سطح Ph استفاده کرد، اکثر صاحبان استخر از هیدروکلراید برای تنظیم قلیایی استخرها استفاده می کنند و حتی یک ماده موثر در حذف جلبک ها هستند.

مدیریت اسید HCl

اسید موریاتیک و اسید هیدروکلریک مواد شیمیایی قوی هستند. برای جلوگیری از آسیب، حتما از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش، عینک محافظ و آستین در کار با این مواد شیمیایی استفاده کنید.

هنگامی که کاربر به طور غیرمسئولانه با HCl برخورد می کند، از جمله آسیب های احتمالی می توان به سوختگی پوست و آسیب چشم اشاره کرد.

دفع اسید موریاتیک

موریاتیک ممکن است خالص تر و غلیظ تر از اسید HCl در نظر گرفته شود. همچنین HCl یک عامل تمیز کننده رایج حتی در زهکشی ها و گرفتگی ها است. با این حال، هنگامی که قصد دارید اسید موریاتیک یا HCl را دور بریزید، توصیه می شود که HCl را با جوش شیرین خنثی کنید و قبل از شستشو آن را در زهکشی با مقادیر زیادی آب مخلوط کنید. انجام این کار احتمال خوردگی را کاهش می دهد.

ذخیره سازی HCl

HCl و موریاتیک برای خرید عمومی معمولاً در بطری‌های پلاستیکی ضخیم یا ظروف با روکش PVC مانند اینها عرضه می‌شوند، زیرا تامین‌کنندگانی مانند Echemi گرانش ذخیره‌سازی مناسب مواد شیمیایی قوی را درک می‌کنند. از این رو، به عنوان یک مصرف کننده، نگه داشتن HCl خود در خانه و دور از دسترس کودکان نیز یک گزینه ایده آل به جای دور انداختن آنها است.

در صورت نیاز به انتقال HCl از ظرف اصلی آن، بهتر است بطری یا ظرف شیشه ای با روکش PVC دیگر پیدا کنید. و فراموش نکنید که یک برچسب روی آن قرار دهید!

سازندگان پیشنهاد می کنند HCl را در کابینت های چوبی نسبت به کابینت های فولادی ذخیره کنید. آنها توضیح می دهند که حتی بخار HCl می تواند به اندازه خود اسید HCl باعث خوردگی و آسیب به انبار شود!

اسید موریاتیک در مقابل اسید هیدروکلریک کدام بهتر است؟

موریاتیک یک اصطلاح تجاری قدیمی تر برای اسید هیدروکلریک است. اما با وجود اینکه این دو ماده شیمیایی تا حدودی یکسان هستند – دارای مولکول های HCl هستند – اسید کلریدریک از نظر شکل خالص تر از اسید موریاتیک است.

علیرغم داشتن مصارف مختلف خانگی و تجاری، مصرف کنندگان همیشه باید قبل از دست زدن به این مواد شیمیایی، ایمنی را در اولویت قرار دهند. همچنین، به عنوان راه حل های قوی، کاربران باید به خوبی آگاه باشند و در مورد موادی که اسید HCl ممکن است آسیب ببیند، تحقیقات سریع انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *