علمی

فواید آمینو اسید

اسید آمینه

فواید آمینو اسید bcaa برای سنتز پروتئین و متابولیسم بدن برای اهداف انرژی و همچنین ترمیم عضلات است. BCAA به دلیل تأثیر زیاد آن بر عضله اسکلتی و وضعیت سلامت کل بدن، مورد توجه جامعه تناسب اندام و سلامت قرار گرفته است.

 

BCAA ها از سه آمینو اسید ضروری با زنجیره شاخه ای به نام های لوسین، ایزولوسین و والین تشکیل شده اند. این مقاله به بررسی چندین مزیت اسیدهای آمینه BCAA می پردازد و اینکه چرا آنها پایه و اساس رسیدن به شرایط فیزیکی ایده آل و سلامت کلی را تشکیل می دهند.

فواید آمینو اسید

1. افزایش سنتز پروتئین ماهیچه ای:

 

از طرفی یکی از فواید اسیدهای آمینه bcaa تحریک MPS است. قابل ذکر است که لوسین قهرمان اصلی در راه اندازی زنجیره سیگنالینگ mTOR است که یک عامل اصلی برای تولید پروتئین در بافت های عضلانی است. علاوه بر این، BCCA MPS را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث افزایش رشد بافت عضلانی و همچنین تسهیل فرآیندهای بهبودی آسیب‌دیده می‌شود.

 

2. کاهش درد عضلانی:

 

تحقیقات نشان میدهدکه مصرف مقادیر کافی از BCAA به تسکین درد عضلانی که پس از انجام تمرینات شدید به نام DOMS رخ می دهد، کمک می کند. این خاصیت BCAA به کاهش درد عضلانی بعد از ورزش کمک می کند که به این معنی است که علاقه مندان به تناسب اندام می توانند بدون وقفه ناشی از ناراحتی به تمرینات سخت ادامه دهند.

 

3. بهبود عملکرد ورزش:

 

این BCAA های ضروری می تواند یکی از هم تیمی های مهم برای افزایش عملکرد ورزشی باشد. بدن همچنین می تواند BCAA ها را به ویژه در طول فعالیت بدنی طولانی یا سخت تجزیه کند و به حفظ مقداری گلیکوژن عضلانی کمک کند. این تاثیر صرفه جویی در انرژی باعث افزایش استقامت می شود که به افراد امکان می دهد در طول تمرینات از حد خود فراتر می رود و سطوح بهینه عملکرد را پایدار می کند.

4. پیشگیری از تحلیل عضلانی:

 

جالب اینجاست که BCAA ها به ویژه در مهار کاتابولیسم عضلانی که شامل تجزیه عضلات برای تولید انرژی می شود، قوی هستند. این امر به ویژه در موارد محدودیت کالری و تمرینات سخت که احتمال کاهش عضلانی بیشتر است، اهمیت دارد. به این ترتیب، BCAA ها به عنوان یک مخزن فوری اسیدهای آمینه برای حفظ توده بدون چربی بدن عمل می کنند و در هنگام آموزش به افرادی که قصد توسعه یا حفظ بدن عضلانی را دارند، مفید هستند.

 

5-کاهش خستگی:

 

سطح سروتونین در مغز اغلب با خستگی در حین ورزش مرتبط است. آمینو اسیدهای شاخه دار و به ویژه آمینو اسید لوسین با زنجیره شاخه ای با تریپتوفان که پیش ساز سروتین برای ورود به مغز است، مقابله می کنند. BCAA ها با محدود کردن جریان تریپتوفان به مغز عمل می کنند. این به نوبه خود به حفظ سطح متوسط ​​سروتونین کمک می کند، بروز یک نوع خستگی مرکزی را به تعویق می اندازد و افراد را برای مدت طولانی تر از نظر جسمی با انگیزه نگه می دارد.

 

6. پشتیبانی از کاهش وزن:

 

فواید اسیدهای آمینه bcaa عنصر مهمی در مداخلات کاهش وزن دارد. آنها به جلوگیری از از دست دادن عضلات بدون چربی در محدودیت کالری کمک می کنند و همچنین در کنترل اشتها نقش دارند. لوسین بسیار مهم است که بررسی می شود بر سیری تأثیر می گذارد و می تواند در کمک به افراد برای کنترل کالری دریافتی خود در هنگام برخورد با اهداف مدیریت وزن مفید باشد.

 

7. سطح قند خون متعادل:

 

مطالعات نشان میدهد که مکمل‌های BCAA از جمله لوسین می‌توانند حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و همچنین جذب گلوکز را افزایش دهند. برای افراد دیابتی و پیش دیابتی یا دیابت نوع 2 که می خواهند قند خون خود را کنترل کنند و از این طریق سلامتی خود را تضمین کنند، مهم است.

8. پشتیبانی از سیستم ایمنی:

 

در طول فعالیت‌های شدید بدنی، BCAA در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. با این حال، فعالیت بدنی سخت و فشرده کوتاه مدت، مانند ورزش شدید، ممکن است به طور موقت سیستم ایمنی را سرکوب کند و در نتیجه فرد را مستعد ابتلا به عفونت کند. اعتقاد بر این است که BCAA از طریق افزایش عملکرد سلول های ایمنی ممکن است با برخی از اثرات نامطلوب سرکوب سیستم ایمنی ناشی از ورزش مقابله کند و به طور کلی به سلامت کل بدن کمک کند.

 

9. سلامت مغز و عملکرد شناختی:

 

قابل توجه است که BCAA ها نه تنها بر سلامت ماهیچه ها بلکه بر سلامت مغز نیز تأثیر می گذارند. به طور خاص، لوسین با تقویت شناخت و همچنین تثبیت خلق و خوی مرتبط است. بنابراین، BCAA ها ممکن است در ارتقای وضوح ذهنی و همچنین تناسب ذهنی موثر باشند.

 

نتیجه:

 

فواید آمینو اسید bcaa به بدنسازی محدود نمی شود. BCAA ها معمولاً در میان جوامع مختلف تناسب اندام به عنوان یک ضروری در نظرمیگ یرند، به ویژه زمانی که صحبت از بهبود تجربه تمرینی و ریکاوری پس از تمرین، کمک به کاهش وزن، حفظ یا حتی افزایش وزن و البته حمایت از سلامت عمومی باشد. گنجاندن BCAA در رژیم غذایی، چه ورزشکاری که سعی در بهینه سازی عملکرد دارد و چه فردی که خواهان سلامتی است، می تواند ایده خوبی برای این هدف باشد. به دلیل تطبیق پذیری آنها، BCAA ها منبع مفیدی برای دستیابی به بدنی سالم، متناسب و قوی تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *