شیمی در کشاوزی

نحوه استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی

اسید فسفریک همراه با اسید نیتریک یک ترکیب مهم در تولید کودهای شیمیایی است. امروزه با افزایش جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی مورد نیاز، کودهای شیمیایی به منظور افزایش حاصلخیزی خاک و در نتیجه تولید محصولات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر بیش از 90 درصد اسید فسفریک تولید شده در صنعت در تولید انواع کودهای فسفاته کشاورزی استفاده می شود.

اسید فسفریک در کشاورزی:
امروزه بیشتر خاک های کشاورزی با مشکل کمبود فسفر و در نتیجه کاهش تولید محصول مواجه هستند، در حالی که در برخی مناطق فسفر اضافی وجود دارد. البته مشکل کمبود فسفر خاک با کشت مداوم و فرسایش خاک تشدید می شود.

بنابراین استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی یک گزینه عالی برای تقویت گیاهان و دریافت محصولات بیشتر از آنها است.

آیا اسید فسفریک کود خوبی است؟
کودهای فسفاته به آن دسته از کودهای کشاورزی گفته می شود که برای رشد گیاه به خاک کشاورزی اضافه می شود و از این طریق مواد غذایی مورد نیاز گیاه به ویژه فسفر در اختیار آن قرار می گیرد. جالب اینجاست که در خاک های کشاورزی، اسید فسفریک از تجزیه مواد آلی خاک تولید می شود، اما فسفر موجود در این اسید معدنی برای گیاه قابل استفاده نیست. بنابراین لازم است فسفر به صورت ترکیب دیگری به خاک اضافه شود. البته PH خاک نیز در جذب فسفر توسط گیاهان نقش دارد. کودهای فسفاته نوعی استفاده از اسید فسفریک در صنعت هستند.

اهمیت استفاده از کودهای فسفاته در کشاورزی:
همانطور که می دانید فسفر یکی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد است. وجود فسفر می تواند به رشد ریشه، جوانه زنی و بلوغ گیاه کمک زیادی کند. یکی از نکات مهمی که ضرورت استفاده از اسید فسفریک را در تولید کودهای کشاورزی بیان می کند این است که معمولاً بسیاری از خاک ها در اثر بارندگی فسفر خود را از دست می دهند. بنابراین تولید کودهای فسفاته با استفاده از اسید فسفریک و افزودن آنها به خاک می تواند این عنصر را به گیاهان بازگرداند.

کودهای فسفاته تجاری با استفاده از فسفات به دست آمده از سنگ های معدنی تولید می شوند. استخراج فسفر از سنگ معدن در غلظت های قابل توجه پرهزینه و در بسیاری موارد غیراقتصادی است. در این راستا تولید اسید فسفریک به روش های صنعتی می تواند زمینه تولید و کاربرد آن را در تولید کودهای فسفاته فراهم کند. رایج ترین کودهای فسفاته دی آمونیوم فسفات (DAP)، مونو آمونیوم فسفات (MAP)، NPK و کودهای SSP هستند.

انواع کودهای فسفاته:
کودهای DAP:
این نوع کود فسفاته رایج ترین کود مورد استفاده در جهان است. دلیل محبوبیت این کود، ارزش غذایی بالا و خواص فیزیکی ایده آل آن است. DAP منبع عالی فسفر و نیتروژن است. این کود حاوی عناصر نسبتاً مناسبی از فسفر و نیتروژن برای گیاهانی مانند گندم، جو، میوه ها و سبزیجات است. تقاضای جهانی برای این نوع کود فسفاته حدود 30 میلیون تن در سال است.

کودهای NPK:
کودها حاوی درصد بالایی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. علاوه بر این سه ماده غذایی، این کودها حاوی مواد فرعی دیگری مانند آهن، روی، منگنز، مس، بور و منیزیم نیز هستند. اگر بخواهیم استفاده از اسید فسفریک را در تولید کودهای فسفاته کامل مثال بزنیم، بدون شک کودهای NPK اولین و مهمترین آنها خواهند بود. تقاضای جهانی برای این کود حدود 20 میلیون تن در سال برآورد شده است.

نتیجه:
فسفات‌های آلی ترکیباتی هستند که انرژی مورد نیاز برای اکثر واکنش‌هایی را که در سلول‌های زنده انجام می‌شود، تامین می‌کنند، بنابراین خاک‌های غنی از فسفات باعث افزایش رشد گیاه می‌شوند.

بنابراین در فرآیند تولید کود، اسید فسفریک برای افزایش رشد گیاه اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *