شیمی در کشاوزی

کاربردهای عمده اسید فرمیک در صنایع مختلف چیست؟

اسید فرمیک یا متانوئیک اسید ساده ترین اسید کربوکسیلیک موجود است و مایعی بی رنگ، خورنده و فرار با بوی تند است. این اسید که به جوهر مورچه نیز معروف است، اولین بار با تجزیه و تحلیل بخارات حاصل از تجمع گونه های خاصی از مورچه ها کشف شد. خواص اسیدی و کاهنده آن منجر به استفاده از آن در بسیاری از مصارف کشاورزی، دارویی، غذایی، نساجی و شیمیایی شده است.

موارد استفاده از اسید فرمیک در زندگی روزمره:
اسید فرمیک در سنتز مواد شیمیایی و دارویی، افزودنی های غذایی، تولید آفت کش ها، صنایع نساجی، دباغی و تولید چرم، خوراک حیوانات و به عنوان تنظیم کننده pH در خنثی کردن محیط قلیایی استفاده می شود. در ادامه کاربردهای عمده اسید فرمیک را توضیح خواهیم داد:

خوراک دام:
اسید فرمیک بیشتر به عنوان نگهدارنده (برای جلوگیری از فساد) و آنتی باکتریال در خوراک دام استفاده می شود. استفاده از مقداری از آن روی چمن تازه خشک شده از پوسیدگی آن جلوگیری می کند و مواد مغذی آن را تا حد زیادی حفظ می کند. از این اسید در مجتمع های بزرگ دامداری نیز برای جلوگیری از فساد غذای زمستانه دام استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن باکتری سالمونلا در مرغداری ها به خوراک مرغ اضافه می شود.

زنبورداری:
اسید فرمیک به دلیل خواص مختلف در بین زنبورداران بسیار محبوب شده است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه زنبورداران از این ماده شیمیایی پرکاربرد برای کنترل و از بین بردن کنه های کندوی عسل به ویژه کنه واروآ استفاده می کنند. قیمت مناسب و توانایی بالای آن در از بین بردن این نوع کنه و سایر کنه های کندو از جمله دلایل محبوبیت اسید آن در بین زنبورداران است.

این ماده به داخل عسل نفوذ نمی کند و در عسل نهایی به دست آمده اثری از خود باقی نمی گذارد.

سلول های سوخت مایع:
تجزیه این ماده با حرارت یا واکنش با اسید سولفوریک با تولید مونوکسید کربن و آب همراه است که در صورت استفاده از کاتالیزور مناسب به هیدروژن تبدیل می شود. از آنجایی که مقدار هیدروژن تولید شده در این واکنش زیاد است، می توان از آن به عنوان منبع مناسب هیدروژن برای سوخت های هیدروژنی استفاده کرد. این سوخت‌های مایع به دلیل ماهیت تجدیدپذیر در حال گسترش در وسایل نقلیه و سایر کاربردهای صنعتی هستند.

دباغی و تولید چرم:
اسید فرمیک در صنعت دباغی برای ضدعفونی و خنثی کردن آهک هنگام حذف موهای خام پوست استفاده می شود. همچنین در رنگرزی چرم به صورت یکنواخت استفاده می شود.

صنعت نساجی:
در منسوجات از اسید فرمیک برای تثبیت رنگ روی الیاف، در رنگرزی الیاف طبیعی و مصنوعی مانند پشم و نایلون و خنثی کردن محلول قلیایی هنگام شستن پارچه استفاده می شود.

صنایع غذایی:
سمیت این اسید عملکردی بسیار کم است، بنابراین می توان از آن به عنوان نگهدارنده (E236) در صنایع غذایی استفاده کرد. یکی از کاربردهای این اسید در صنایع غذایی افزایش سرعت تخمیر در دماهای پایین است. این استفاده از اسید فرمیک می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد زیرا این اسید در مقادیر زیاد ارزان است. علاوه بر این، استفاده از آن باعث حفظ ارزش غذایی محصولات می شود.

و کاربردهای دیگر:

پزشکی:
اسید فرمیک نیز به طور گسترده در صنعت پزشکی استفاده می شود. این اسید برای سنتزهای مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال، این اسید به طور گسترده ای برای سنتز انسولین استفاده می شود.

مواد شوینده:
از دیگر کاربردهای اسید فرمیک می توان به استفاده از آن در صنایع شوینده اشاره کرد. در واقع اسید فرمیک در بسیاری از پاک کننده های صنعتی و همچنین پاک کننده های خانگی وجود دارد.

عطر و ادکلن:
از دیگر کاربردهای اسید فرمیک می توان به استفاده از آن به عنوان حلال در تولید عطر و ادکلن اشاره کرد. این ماده در صنعت تولید انواع اسانس نیز وجود دارد.

نتیجه:
اسید فرمیک سازگار با محیط زیست است و وجود آن آسیبی به گیاهان، حیوانات و خاک وارد نمی کند. به همین دلیل، در طیف گسترده ای از خوراک دام، افزودنی های غذایی و کشاورزی استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *