شیمی در صنعت مواد غذایی

کاربرد کربنات پتاسیم در مواد غذایی

کربنات پتاسیم یک ترکیب نمکی با فرمول شیمیایی K2CO3 است که یکی از بهترین کربنات ها برای استفاده در صنایع غذایی است زیرا طعم محصولات را تغییر چندانی نمی دهد.

این ترکیب شیمیایی می تواند با اثرات منفی رژیم غذایی بیش از حد اسیدی مقابله کند و از بدن محافظت کند. کربنات پتاسیم را می توان در بسیاری از غذاها از جمله نان، ژله، آب میوه، شیر، سبزیجات کنسرو شده، دسرها و شیرینی ها یافت.

کربنات پتاسیم در غذا چه می کند؟
یکی از کاربردهای کربنات پتاسیم استفاده از آن به عنوان افزودنی در تولید برخی غذاها است. همانطور که می دانید افزودنی ها ترکیبات مهمی برای تولید مواد غذایی مختلف هستند. در واقع بدون این افزودنی ها نمی توان محصولات تولید شده را بدون تغییر در خواص و ظاهر آن ها نگهداری کرد. به عبارت دیگر از مواد افزودنی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن استفاده می شود.

چه غذاهایی حاوی کربنات پتاسیم هستند؟
پودر کاکائو:
یکی از مهم ترین تحولات در صنعت غذا، کشف یک شیمیدان هلندی به نام ون هوتن بود. او در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اگر نمک های قلیایی به پودر کاکائو اضافه شود، علاوه بر کاهش اسیدیته آن، می توان طعم کمی تلخ و ترش را نیز به آن اضافه کرد. کربنات پتاسیم به عنوان پرمصرف ترین نمک قلیایی برای ایجاد خواص قلیایی در کاکائو معرفی شده است.

کشمش:
یکی از کاربردهای مهم این محصول در صنایع غذایی خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش است. کربنات پتاس باعث شل شدن پوست انگور و تسریع تبخیر آب از آن می شود، بنابراین انگور در زمان کمتری به کشمش تبدیل می شود. از این ماده علاوه بر انگور می توان برای خشک کردن سایر میوه ها نیز استفاده کرد.

پختن نان:
در گذشته از کربنات سدیم در پخت نان استفاده می شد. اما بعدها به دلیل طعم تلخی که داشت، کربنات پتاسیم جایگزین آن شد.

نوشیدنی های الکلی:
برای کاهش اسیدیته نوشیدنی های الکلی، از کربنات پتاسیم به عنوان یک عامل بافر استفاده می شود.

رشته فرنگی:
فروش این محصول برای بهبود بافت و رنگ نودل از محبوبیت بالایی برخوردار است. کربنات پتاسیم باعث می شود که رشته فرنگی بسیار کشیده شود و نشکند. همچنین PH خمیر را بالا می برد و زمان پخت را کوتاه می کند.

آیا کربنات پتاسیم در مواد غذایی بی خطر است؟
تحقیقات گسترده در مورد اثرات افزودنی ها بر محصولات غذایی و سابقه نزدیک به 100 ساله استفاده از کربنات پتاسیم در مواد غذایی تاکنون هیچ نتیجه ای برای اثبات خطر این ترکیب شیمیایی برای سلامت انسان منتشر نکرده است.

در سازمان غذا و دارو، تمام نمک های کربناته در لیست مواد بی خطر هستند. در واقع تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر احتمال عوارض جانبی ناشی از استفاده از ترکیباتی مانند کربنات پتاسیم، کربنات سدیم، کربنات کلسیم، بی کربنات سدیم یا بی کربنات پتاسیم ارائه نشده است.

نتیجه:
ترکیباتی مانند کربنات پتاسیم که حاوی عنصر پتاسیم است برای بدن بسیار مفید است و به سلامت قلب و عروق و تراکم استخوان کمک می کند. همچنین از این ترکیب به عنوان تنظیم کننده اسیدیته و PH در تولید مواد غذایی مختلف مانند کاکائو، نوشابه، شیرینی جات، مکمل های ورزشی و … استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *