شیمی در کشاوزی

کود آلی در کشاورزی چیست؟

کودهای ارگانیک محصولات کشاورزی پرمصرفی هستند که به رشد میوه ها و سبزیجات یا گیاهان کمک می کنند.

تعریف کودهای آلی:
محصولاتی که از مواد طبیعی، کود حیوانی و طیور، ضایعات گیاهی و موادی مانند لجن فاضلاب تایید شده ساخته می شوند، کودهای آلی نامیده می شوند.

کودهای آلی به طور کلی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای آمینه و تنظیم کننده های رشد گیاهی (به غیر از هورمون های گیاهی) هستند که برای سلامت محیط مضر نیستند. کودهای آلی به طور کلی یک ماده شیمیایی آلی بر پایه کمپوست، بنتونیت و سایر مواد افزودنی هستند.

استفاده از کودهای آلی و مواد شیمیایی کشاورزی در صنعت کشاورزی فواید زیادی دارد. به عنوان مثال استفاده از این نوع کود باعث بهبود ساختار خاک و افزایش توانایی نگهداری آب می شود. کودهای آلی عموماً دوستدار محیط زیست هستند و مانند کودهای شیمیایی برای سلامت محیط مضر هستند.

ارزش و اهمیت اصلی کودهای آلی به دلیل تغییرات فیزیکی است که در خاک ایجاد می کنند و باعث رشد بهتر گیاهان و محصولات کشاورزی می شوند.

کودهای آلی به چند دسته تقسیم می شوند: کودهای حیوانی، کودهای گیاهی، کودهای سبز یا کودهای کمپوست.

استفاده از کودهای آلی برای خاک مضر نیست و مصرف زیاد آن به سلامت محصول آسیبی نمی رساند.

کود آلی برای پرورش سبزیجات مختلف، افزایش حاصلخیزی میوه ها و تقویت بذرهای کاشته شده بسیار مفید است و همچنین باعث سلامت خاک می شود.

بسیاری از کودهای مورد استفاده در صنعت کشاورزی شامل پتاسیم و فسفات هستند، مانند دی آمونیوم فسفات (DEP)، سولفات پتاسیم و مونو آمونیوم فسفات.

مواد آلی عمدتاً دو نقش اساسی در خاک ایفا می کند:
1. برخی از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان و موجودات خاک را تامین می کند.
2. بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک. این مزایا باعث محبوبیت این نوع کود در صنعت کشاورزی شده است.

مهمترین انواع کودهای آلی به شرح زیر است:
کنجاله یونجه; کنجاله پنبه دانه؛ کنجاله گلوتن ذرت؛ سنگ فسفات؛ کود گاوی؛ ماسه سبز؛ کمپوست؛ کنجاله سویا و کنجاله خون.

تولید کود آلی:
به طور کلی فرآیند تولید کود را می توان در سه مرحله مختلف انجام داد:

در روش اول فضولات حیوانی کمپوست می شود که این فرآیند معمولاً زمان بر بوده و محصول تولید شده از آن خشک و دارای مقدار بسیار کمی نیتروژن می باشد.
روش دوم این است که معمولاً فضولات حیوانی را از مرغداری ها جمع آوری کرده و به صورت مرحله ای کمپوست می کنند، سپس محصول به دست آمده را با افزودن مواد ضدعفونی کننده خشک می کنند، محصول تولید شده با این روش آلودگی کمتری دارد. برای گیاهان بسیار مناسب است.

در روش سوم ضایعات طیور با درصد نسبتاً بالایی آب خشک شده و در مرحله بعد فسفات به آنها اضافه می شود، سپس محصول خشک می شود، محصول نهایی مس می تواند به صورت گرانول یا پودر باشد.

تفاوت بین کود آلی و کود شیمیایی چیست؟
بیشتر کودهای آلی پس از تجزیه جذب خاک می شوند و می توانند منافذ خاک را افزایش داده و وزن خام را کاهش دهند. این ترکیبات معمولا منشاء طبیعی دارند و ساختار خاک را بهبود می بخشند.

اما کودهای شیمیایی منشا مصنوعی دارند و در ساختار خود دارای مواد مغذی مفید برای رشد گیاه هستند، کودهای شیمیایی عموماً نمی توانند تغییرات مثبتی در ساختار خاک ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *