علمی

آبکاری چیست؟چگونه انجام می شود؟

به طور کلی فرآیندهای آبکاری و همچنین آبکاری به فرآیندهایی گفته می شود که در آن پوششی از مواد مختلف بر روی فلزات قرار می گیرد.

به بیان دقیق تر، فرآیندهای آبکاری برای افزایش مقاومت فلزات مختلف در برابر عوامل نامطلوب مانند سایش و خوردگی، با توجه به قیمت مناسب مواد مورد استفاده در فرآیند آبکاری انجام می شود. این فرآیند بسیار مقرون به صرفه است.

آبکاری در نزدیکی ما:
برخی از ابزارهایی که در نزدیکی خود در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم را در زیر مشاهده می کنید:

مواد شیمیایی آبکاری:
در این فرآیند از مواد شیمیایی زیادی به عنوان افزودنی استفاده می شود که در ادامه به مهمترین آنها پرداخته می شود. استفاده از مواد زیر در زیبایی و درخشندگی قسمت نهایی بسیار موثر است.

بیس بنزن سولفونیل ایمید (BBI)
پروپارژیل الکل مونو اتانول اتر (PME)؛
پیریدینیم پروپیل سولفونات (PPS)؛
سدیم آلیل سولفونات (SAS)

فرآیند آبکاری:
برای انجام فرآیند آبکاری این مواد، نیروی الکتریکی مورد نیاز است.

در فرآیند آبکاری دو قسمت مختلف آند و کاتد داریم که معمولاً قطعه فلزی که می خواهیم بپوشانیم در قسمت کاتد قرار می گیرد و فلزی که فرآیند آبکاری را انجام می دهد در قسمت آند قرار می گیرد. .

متداول ترین فلزات مورد استفاده در این فرآیند نقره، کروم، قلع، طلا و سرب است.

هر دو قسمت با اتصال جریان الکتریکی به آند وارد محلول می شوند، نیروی الکتریکی باعث از دست دادن الکترون های الکترون ها می شود و به اصطلاح اکسید می شود، این الکترون ها در محلول حل می شوند و با ایجاد جریان الکتریکی به سمت آن ها به سمت قسمت کاتد حرکت می کنند. باند می شوند و در قسمت کاتد بازسازی می شوند.

لایه نازک روی قطعه مورد نظر، سطح و ضخامت لایه تشکیل شده مستقیماً به مدت زمان جریان الکتریکی بستگی دارد.

به طور کلی فرآیند آبکاری با اهداف مختلفی انجام می شود، ایجاد زیبایی و جلا بخشی در قطعه، محافظت از قطعه در برابر عوامل و پدیده های نامطلوب مانند خوردگی و ایجاد برخی خواص که از مهمترین اهداف استفاده از این روش در پوشش پوشش می باشد.

نکته قابل توجه در فرآیندهای آبکاری این است که هر فلزی که بخواهیم روی آن فرآیند آبکاری ایجاد کنیم نیاز به محلول الکترولیت بر اساس همان فلز دارد.

به عنوان مثال برای آبکاری فلز طلا به محلول الکترولیت پایه طلا و برای آبکاری فلز مس به محلول الکترولیت نمک مس نیاز داریم.

قبل از شروع فرآیند آبکاری، لازم است از تمیز بودن الکترودها اطمینان حاصل شود تا فرآیند با کیفیت بالا انجام شود و در نهایت محصولی با کیفیت بالا ارائه شود.

نکته بعدی که در این فرآیند باید در نظر گرفت این است که مدتی طول می کشد تا اتم های آبکاری شده روی سطح الکترودهای منفی تشکیل شوند.

اینکه دقیقا چقدر طول می کشد به قدرت جریان الکتریکی که استفاده می کنید و غلظت الکترولیت بستگی دارد.

افزایش این پارامترها باعث افزایش سرعت حرکت یون ها و الکترون ها در مدار و سرعت بخشیدن به فرآیند آبکاری می شود. تا زمانی که یون ها و الکترون ها در حال حرکت هستند، جریان را حفظ می کند و فرآیند آبکاری ادامه می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *