شیمی در تصفیه آب

اثرات اسید فسفریک در سودا

نوشابه ها یکی از محبوب ترین نوشیدنی هایی است که امروزه جایگاه ویژه ای در غذای انسان پیدا کرده است. کوکاکولا به دلیل طعم تندش یکی از محبوب ترین نوشابه هاست. این طعم تند به دلیل وجود ترکیبی به نام اسید فسفریک در نوشابه های گازدار است. در این مقاله می خواهیم در مورد استفاده از اسید فسفریک در نوشابه ها که یک نوشیدنی پرطرفدار است بیشتر بدانیم پس با ما همراه باشید.

اسید فسفریک در سودا چه می کند؟
فسفر یک ماده معدنی است که به طور گسترده در طبیعت یافت می شود و نقش مهمی در نحوه دریافت انرژی بدن دارد. اسید فسفریک که حاوی فسفر است برای افزودن طعم تند به برخی نوشابه ها استفاده می شود. فسفر همچنین در نان، سبوس، غلات صبحانه، آب میوه، نوشیدنی های حاوی سویا، نوشیدنی های ترش، نوشیدنی های کم کالری و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. در اینجا به استفاده از اسید فسفریک در نوشابه ها اشاره می کنیم.

دلایل مختلفی برای افزودن این اسید به نوشابه وجود دارد. این ماده به ایجاد بافت صاف نوشیدنی کمک می کند و از رشد باکتری در آن جلوگیری می کند و در واقع می توان آن را نگهدارنده نامید. از طرفی می تواند طعم و عطر خاصی در نوشابه ایجاد کند، بنابراین می توان گفت طعم تند نوشیدنی ناشی از این اسید است. یکی دیگر از دلایل استفاده از این ماده در نوشابه ها، توانایی آن در کنترل و کاهش رشد کپک و رشد باکتری است.

آیا اسید فسفریک موجود در سودا برای شما مضر است؟
اگرچه اسید فسفریک در مواد غذایی تولید می شود و برای بدن بی خطر است، مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار می تواند برای سلامتی مضر باشد. یکی از مهم ترین خطرات این اسید در نوشابه های گازدار افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. این مشکل بیشتر در افراد مسن دیده می شود و به همین دلیل توصیه می شود از مصرف زیاد نوشابه های گازدار به خصوص در سالمندان مستعد پوکی استخوان خودداری شود.

نوشابه های گازدار علاوه بر تضعیف استخوان ها و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان، جنبه های منفی دیگری نیز دارند. آنها نه تنها می توانند باعث افزایش وزن شوند، بلکه می توانند خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان و کبد چرب را نیز افزایش دهند.

بیماری های کلیوی:
مصرف زیاد نوشابه های حاوی اسید فسفریک می تواند باعث مشکلات ادراری، بیماری کلیوی و حتی سنگ کلیه شود. البته یک کلیه سالم می تواند فسفر اضافی بدن را تصفیه کند، اما اسید فسفریک اضافی که در نتیجه تغذیه نامناسب وارد بدن می شود، به عنوان بار اضافی برای کلیه ها می تواند مشکلاتی ایجاد کند. در نتیجه توصیه می شود افرادی که مشکوک به مشکلات کلیوی هستند، به ویژه آنهایی که مشکلات کلیوی دارند، از مصرف غذاهای دارای فسفر بالا اجتناب کنند.

در مطالعه ای که عادات و رژیم غذایی 467 فرد سالم و 465 فرد مبتلا به بیماری کلیوی را مورد بررسی قرار داد، نتایج نشان داد که عادت به نوشیدن دو یا چند بطری نوشابه در روز خطر ابتلا به بیماری کلیوی را دو برابر می کند.

کاهش مواد مغذی در بدن:
فسفر یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است. بسیاری از غذاهایی که در طول روز به طور طبیعی می خوریم حاوی فسفر هستند، بنابراین نیازی به استفاده از روش های خاصی برای تامین فسفر مورد نیاز بدن نیست. در نتیجه، مصرف بیش از حد غذاهایی که حاوی فسفر پنهان هستند و جایگاه ویژه ای در عادات غذایی ما پیدا می کنند، می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. اسید فسفریک یکی از منابعی است که درصد فسفر بسیار بالایی دارد.

اولین تاثیری که سطوح بالای فسفر در رژیم غذایی بر بدن می گذارد، کاهش سطح کلسیم در بدن است، بنابراین مصرف زیاد نوشابه های حاوی اسید فسفریک در طول روز می تواند یکی از علل هیپوکلسمی باشد. علاوه بر این، فسفر بالا در بدن باعث کاهش سایر مواد مغذی مانند منیزیم، آهن و روی می شود که به نوبه خود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

پوسیدگی دندان:
نوشیدنی های گازدار می توانند به مینای دندان آسیب جدی وارد کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. این روند مضر می تواند 20 دقیقه بعد از هر جرعه جرعه ادامه یابد، بنابراین مصرف این نوشیدنی می تواند برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر باشد.

تسریع پیری:
نوشابه های گازدار حاوی فسفات و قند هستند که هر دوی آنها روند پیری را تسریع می کنند.

نتیجه:
لازم به ذکر است که اگرچه اسید فسفریک موجود در نوشیدنی ها در صورت مصرف متعادل در طیف وسیعی از غذاهای فرآوری شده می تواند برای سلامت انسان مضر باشد، اسید فسفریک نیز برای بدن خواصی دارد. به تولیدکنندگان مواد غذایی توصیه می شود برای حفظ کیفیت غذا و رضایت مصرف کننده از بهترین نوع این اسید در محصولات خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *