شیمی در تصفیه آب

اسید فسفریک در صنایع غذایی

اسید فسفریک یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین اسیدها در صنایع غذایی است. این اسید در دسته اسیدهای ضعیف قرار می گیرد و به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

هدف اصلی از افزودن این اسید معدنی به غذا افزایش ماندگاری، بهبود بافت غذا، بهبود کیفیت و همچنین تنظیم PH محیط است.

اسید فسفریک، دومین اسید پرمصرف در جهان، به دلیل خواص تعریف شده، کاربردهای زیادی دارد. در ادامه به بیان مهمترین کاربردهای اسید فسفریک در صنایع غذایی می پردازیم.

چه غذاهایی حاوی اسید فسفریک هستند؟
جالب است بدانید که اسید فسفریک به دلیل قیمت مناسب و خاصیت نگهدارندگی انواع محصولات غذایی به عنوان یک ماده اولیه محبوب در بین تولیدکنندگان مواد غذایی شناخته می شود. علاوه بر نوشیدنی ها و محصولات نانوایی، آن را می توان در پنیرها و سایر محصولات لبنی و همچنین محصولات گوشتی یافت.

محصولات لبنی:
نمک های اسید فسفریک مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از محصولات لبنی استفاده می شوند. دلیل افزودن اسید فسفریک به لبنیات افزایش ماندگاری و کیفیت آن است.

نمک های فسفات حاصل از اسید فسفریک توانایی تنظیم pH غذا را دارند. بنابراین از این نمک ها در تولید لبنیات برای اصلاح پروتئین های موجود استفاده می شود. خمیر، شیر، کره، پنیر و خامه محصولات لبنی حاوی این اسید معدنی هستند. در بین لبنیات، پنیرها بیشترین مصرف این ماده را دارند. اگر به مواد روی بسته بندی لبنیات دقت کنید، نام اسید فسفریک یا مشتقات آن را خواهید دید.

نوشیدنی ها و نوشابه ها:
در تولید نوشیدنی ها و نوشابه ها از محلول اسید فسفریک برای تنظیم PH، جلوگیری از رشد و نمو میکروارگانیسم ها و همچنین افزایش طعم استفاده می شود. این ماده طعمی ترش و مطبوع دارد و همین مزه ترش باعث محبوبیت آن شده است. قرار دادن اسید فسفریک همراه با کلسیم به دلیل دارا بودن فسفر بالا به بهبود رشد استخوان و تقویت دندان ها کمک می کند. فسفر علاوه بر خواص استخوانی، باعث رشد عضلات و DNA نیز می شود.

غذاهای فراوری شده:
شرکت های مواد غذایی فرآوری شده از این ماده برای حفظ رطوبت و افزایش طعم بهتر استفاده می کنند. نمک های مورد استفاده در تمام غذاهای فرآوری شده همگی نمک هایی هستند که از اسید فسفریک به دست می آیند. جزئیات افزودنی های این محصولات معمولاً در بسته بندی درج می شد. نمک های دی کلسیم فسفات، هگزامتافسفات، سدیم فسفات و تری کلسیم فسفات نمونه هایی از این نمک ها هستند.

مربا و بکینگ پودر:
برخی از مرباها که طعم کمی ترش و دلچسب دارند حاوی این ماده هستند. بیکینگ پودرهای مورد استفاده در پخت کیک، نان و شیرینی ها نیز حاوی اسید فسفریک هستند.

آیا اسید فسفریک در غذا بی خطر است؟
اگرچه بسیاری از مطالعات بی خطر بودن اسید فسفریک در محصولات غذایی را ثابت کرده اند، اما مطالعاتی وجود دارد که تأثیر منفی اسید فسفریک را بر سلامت انسان نشان می دهد. در اینجا به برخی از این اثرات منفی اشاره می شود:

منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف بیش از حد اسید فسفریک می تواند شما را در معرض خطر جدی پوکی استخوان و انواع بیماری های قلبی قرار دهد. کلسیم و فسفر برای تشکیل و حفظ سلامت دندان ها و استخوان ها با هم کار می کنند و هر دو برای این امر ضروری هستند.

مصرف بیش از حد فسفر می تواند میزان کلسیم بدن را تا حد زیادی کاهش دهد و منجر به تحلیل رفتن یا ضعف استخوان شود. همچنین می تواند توانایی بدن شما برای استفاده از مواد معدنی دیگر مانند آهن، روی و منیزیم را کاهش دهد.

نتیجه:
علاوه بر تمام مواردی که در مورد اسید فسفریک گفتیم، باید اضافه کنیم که این اسید به عنوان یک افزودنی در برخی از محصولات غذایی و نوشیدنی ها، در صورت استفاده بر اساس استانداردها و مقررات، تأثیر منفی بر سلامت انسان نخواهد داشت. با این حال، می تواند برای سلامتی برخی افراد مضر باشد.

پس فقط می توانیم به شما توصیه کنیم که در انتخاب مواد غذایی مختلف و مصرف آنها در برنامه غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید و با کنترل مواد شیمیایی موجود در محصولات غذایی سلامت خود را به خطر نیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *