شیمی در صنعت

تاثیر اسید فسفریک بر فولاد

اسید فسفریک، دومین اسید پرمصرف در جهان، به دلیل خواص تعریف شده، کاربردهای زیادی دارد.

یکی از کاربردهای اسید فسفریک استفاده از آن برای زدودن زنگ فلزاتی مانند آهن، فولاد و … است.

آهن و فولاد پرمصرف ترین فلزات دنیا هستند که به دلیل عملکرد و استحکام متفاوت مورد توجه سازندگان و صنعتگران قرار گرفته اند. اما مشکل خاص این فلزات زنگ زدگی آنها در صورت عدم پوشش مناسب است. این زنگ زدگی باعث می شود که یک پوشش قرمز، قهوه ای یا نارنجی روی فلز بنشیند و عملکرد آن را از بین ببرد.

به غیر از ماشین آلات، ابزار و تجهیزات فلزی زیادی را در اطراف خود می بینیم. از در و پنجره های فلزی گرفته تا پیچ و مهره که قسمت های مختلف را به هم متصل می کند از فلز ساخته شده است. یعنی مستعد زنگ زدگی هستند. زنگ زدگی علاوه بر تخریب ظاهر فلزات می تواند عملکرد آنها را مختل کرده و باعث تخریب کامل فلزات شود. بنابراین تمیز کردن زنگ و جلوگیری از تغییر شکل آن بسیار مهم است.

در ادامه پس از بحث در مورد علل خوردگی و تاثیر آن بر ابزارهای مختلف به تاثیر اسید فسفریک بر فولاد می پردازیم.

چرا فلزات زنگ می زنند؟
فلزات، به ویژه فلزات ساخته شده از آهن یا آلیاژهای آهن، مانند فولاد، به راحتی توسط اکسیژن و رطوبت زنگ می‌زنند. متأسفانه زنگ‌زدگی بخشی از طبیعت فلزات است.

اگر زنگ به موقع از سطح فلز پاک نشود، به تدریج به لایه های زیرین نفوذ کرده و آنها را فرسوده می کند. این سایش باعث خرابی ابزارهای مختلف می شود و خسارات سنگینی بر جای می گذارد.

این امر به ویژه در مورد ماشین آلات صنعتی که بسیار گران هستند و جایگزینی آنها دشوار است، صادق است. نمونه ای از ابزار آهنی چرخ دنده ها هستند که در صورت نفوذ زنگ، حرکت آنها را متوقف می کند و ممکن است کل دستگاه کارایی خود را از دست بدهد. لازم به ذکر است که سایر فلزات مانند آهن نیز زنگ می زنند، اما فرآیند خوردگی متفاوت است.

آیا اسید فسفریک بر فولاد تأثیر می گذارد؟
یکی از کارهایی که متخصصان برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات بدون پوشش انجام می دهند، شستن یا حداقل پوشاندن فلز با لایه ای از اسید فسفریک است. اسید فسفریک یک ماده شیمیایی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. تولید نوشیدنی ها، کودهای فسفاته، تصفیه آب، ساخت پاک کننده های صابونی و غیر صابونی و زدودن زنگ آهن از جمله کاربردهای اسید فسفریک است.

اسید فسفریک در بسیاری از کاربردهای تحقیقاتی استفاده می شود و می تواند با بسیاری از تجهیزات شیمیایی و پتروشیمی تماس پیدا کند. اکثر این تجهیزات از آلیاژهای فولادی ساخته شده اند که ممکن است در اثر تماس با اسید آسیب ببینند. از بازدارنده های خوردگی می توان برای محافظت از آلیاژهای فولادی در برابر علائم مختلف خوردگی استفاده کرد.

اگر با اسید فسفریک کار می کنید، حتما از تجهیزات ایمنی مانند عینک و دستکش استفاده کنید. اگر می خواهید گزینه ای کم خطرتر داشته باشید، از نوشابه های گازدار برای از بین بردن زنگ فلز استفاده کنید. سودا به دلیل وجود اسید فسفریک، هم زنگ زدگی را از بین می برد و هم سوراخ های بسیار ریز در سطح فلزات ایجاد می کند که می تواند برای رنگ آمیزی فلزات مزیتی داشته باشد، زیرا باعث چسبندگی بهتر رنگ بر روی سطح فلز می شود. اکنون که زنگ زدگی از بین رفته است، نوبت به پوشاندن سطح فلز می رسد.

از آنجایی که آب و فلز دشمن یکدیگر هستند، استفاده از رنگ های پایه آب به طور مستقیم روی فلز توصیه نمی شود. اگر می خواهید رنگ اکریلیک (رنگ پایه آب) را روی سطح فلزی بزنید، باید زیرسازی لازم را انجام دهید و پس از اجرای بتونه و آستر، رنگ اصلی را اعمال کنید.

نتیجه:
راه های مختلفی برای جلوگیری از زنگ زدن فلزات وجود دارد. با این حال، از هر پوششی که استفاده می کنید، همیشه باید مراقب ابزار فلزی خود باشید، به خصوص اگر ابزار فلزی شما در فضای باز یا از قطعات متحرک ساخته شده باشد. آب و هوا دشمن شماره یک سطوح فلزی است. نوسازی و اعمال رنگ جدید بر روی سطوح فلزی، هر از چند گاهی، راه خوبی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *