شیمی در تصفیه آب

هدف اصلی استفاده از پلی اکریل آمید در تصفیه آب چیست؟

پلی آکریل آمید یکی از مهم ترین و متداول ترین پلیمرهای محلول در آب است که به دلیل خواص مختلف، بخش قابل توجهی از پلیمرهای مصنوعی محلول در آب بر پایه این پلیمر تهیه می شود. پلی آکریل آمیدها دارای خواص ارزشمندی مانند لخته سازی، توانایی دستیابی به وزن مولکولی بالا، قیمت مناسب و حلالیت در آب در شرایط مختلف بوده و در فرآیندهای تصفیه آب (به عنوان منعقد کننده و لخته ساز) کاربرد فراوانی دارند.

این ترکیبات در آب حل می شوند و با ایجاد پیوند با ذرات معلق در آب، کلوئیدها و آلاینده ها باعث لخته شدن این مواد می شوند که پس از ته نشینی به راحتی جدا می شوند، بنابراین استفاده از پلی آکریل آمید باعث شفاف شدن آب و حذف آلودگی های معلق در آب می شود.

چرا فرآیند انعقاد در تصفیه آب مهم است؟
یکی از مشکلات رایج در صنعت تصفیه آب و فاضلاب وجود ذرات معلقی است که بار منفی دارند و تعداد زیادی از آنها منجر به کدورت آب و کاهش کیفیت آن می شود. به همین دلیل از مواد شیمیایی با بار مثبت برای خنثی کردن ذرات با بار منفی و اتصال آنها به یکدیگر استفاده می شود. این فرآیند در تصفیه آب انعقاد نامیده می شود و در تصفیه خانه های آب آشامیدنی کاربرد زیادی دارد.

انواع منعقد کننده های آب چیست؟
مواد مورد استفاده برای انعقاد ذرات معلق در آب بسیار متنوع است و بر اساس عوامل مختلفی می توان آنها را دسته بندی کرد. یکی از مهم ترین نکات در استفاده از منعقد کننده ها در تصفیه آب، نوع منعقد کننده است. در یک طبقه بندی کلی، منعقد کننده های آب شامل منعقد کننده های فلزی و پلیمری است که پلیمر بیشترین کاربرد را دارد. از جمله منعقد کننده های پلیمری در تصفیه آب می توان به پلی آکریل آمید اشاره کرد که محلول در آب بوده و علاوه بر تصفیه آب در بهبود خواص خاک نیز موثر است.

پلی آکریل آمید در تصفیه آب:
پلی آکریل آمید کاربردهای مختلفی دارد. تقریباً 50 درصد از مصرف پلی آکریل آمیدها در بخش انعقاد و در صنعت تصفیه آب است. ذرات معلق در آب بسیار آهسته ته نشین می شوند و گاهی اوقات هرگز ته نشین نمی شوند زیرا کوچک هستند یا دارای بار الکتریکی هستند. در اینجا وظیفه پلی آکریل آمید خنثی کردن بار الکتریکی این ذرات، اتصال ذرات به یکدیگر و جذب آنهاست.

انواع پلی آکریل آمید برای تصفیه آب:
یکی از مهمترین عوامل در کاربرد این پلیمر در تصفیه آب و حذف و جمع آوری ذرات معلق و کلوئیدی، سازگاری نوع آنها با آلاینده ها است. آلاینده های موجود در آب انواع مختلفی از آنیونی، کاتیونی و خنثی دارند و بر این اساس می توان از پلی آکریل آمیدهای کاتیونی، آنیونی و خنثی استفاده کرد. پلی آکریل آمید آنیونی بیشتر به عنوان فلوکولانت در تصفیه آب استفاده می شود.

دلایل استفاده از پلی اکریل آمید در تصفیه آب:
پلی آکریل آمید یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی تصفیه آب است که در انواع مختلف کاتیونی، آنیونی و خنثی تولید می شود. اینها ذرات پلیمری هستند و به چند دلیل مهم در فرآیند تصفیه آب و حذف ذرات کلوئیدی استفاده می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

استحکام و سرعت انحلال این مواد پلیمری جامد و مایع در آب، اتر و اتانول بسیار بالاست.
در فرآیند تصفیه و حذف ذرات معلق و کلوئیدی در آب با پلی الکترولیت به دلیل استفاده از مواد منعقد کننده معدنی لجن کمتری تولید می شود.
با توجه به استحکام بسیار بالای ذرات پلی آکریل آمید در حذف ذرات معلق و کلوئیدی، میزان مورد نیاز این مواد نسبت به سایر منعقد کننده ها بسیار کاهش می یابد.
لخته های تولید شده توسط این مواد پلیمری حجم و اندازه بیشتری نسبت به سایر لخته سازها دارند
سرعت ته نشینی ذرات منعقد شده توسط پلی آکریل آمید بیشتر از سایر مواد است
عدم تشکیل ترکیبات مضر و خطرناک مانند هیدروکربن های کلردار در فرآیند تصفیه و حذف ذرات معلق
البته لازم به ذکر است که نوع کاتیونی این پلیمرها سمیت بیشتری نسبت به نوع آنیونی و خنثی دارد و به همین دلیل استفاده از آنها در برخی کشورها مانند ژاپن ممنوع است.

 

 

نتیجه:
همانطور که گفته شد، هدف از استفاده از مواد منعقد کننده مانند پلی آکریل آمید در تصفیه آب، حذف هرگونه مواد جامد و ذرات معلق است. استفاده از این پلیمر در تصفیه آب باعث می شود تا این ذرات به راحتی از آب جدا شده و ته نشین شوند و به بهبود رنگ و رفع کدورت آب کمک شایانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *