شیمی در تصفیه آب

پلی آکریل آمید در تصفیه آب

یکی از مهمترین ویژگی های پلی آکریل آمید خاصیت لخته سازی آن در تصفیه پساب های مختلف صنعتی در چگالی بالا و وزن مولکولی بالا می باشد. بنابراین کاربرد اصلی آن در صنعت تصفیه آب و فاضلاب می باشد. استفاده از پلی آکریل آمید در این صنعت استفاده از سایر منعقد کننده های معمولی را کاهش می دهد که در نتیجه مقدار لجن بسیار کمتری ایجاد می شود و این فرآیند بسیار مقرون به صرفه و مقرون به صرفه است.

استفاده از پلی آکریل آمید در صنعت تصفیه آب و فاضلاب:
آب آشامیدنی ما هر روز از تصفیه آب طبیعی به دست می آید. در فرآیند تصفیه عموما از پلی آکریل آمید برای حذف باکتری ها، ویروس ها و جلبک ها استفاده می شود و همچنین در فرآیند هیدرولیز از پلی آکریل آمید آنیونی استفاده می شود. در دستگاه های تصفیه آب با عیار پایین استفاده می شود. از آنجایی که وجود سدیم در آب خام عمدتاً به دلیل ذرات کلوئیدی است، انحلال و فیلتراسیون مورد نیاز است، بنابراین از لخته سازهای با وزن مولکولی کم استفاده می شود.

استفاده از این پلیمر می تواند باعث کاهش عمل بارش و کنترل اسیدیته شود. به طور کلی می توان مهمترین کاربردهای این پلیمر را به شرح زیر خلاصه کرد:

نقش در کمک به انعقاد مانند فرآیند شفاف سازی و تصفیه.
انعقاد جامدات و ترکیبات آلی در آب برگشتی سیستم های گرمایشی
نقش منعقد کننده ها در سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی.
پلی آکریل آمید در نقش عامل لخته سازی در صنعت تصفیه فاضلاب:
در صنعت، روشی که برای حذف ناخالصی‌های معلق و مواد کلوئیدی موجود در آب و فاضلاب استفاده می‌شود، عمدتاً انعقاد و لخته‌سازی است. برای انجام این کار، ما به یک منعقد کننده نیاز داریم که بار ذرات کلوئیدی را خنثی کند، آنها را به هم نزدیکتر کند و ذرات سنگین تری در ابعاد نسبتا بزرگتر، پلی الکترولیت ها یا به طور دقیق تر پلی اکریلیک ها را تشکیل دهد. آمید می تواند این کار را انجام دهد. ذرات معلق و کلوئیدی به اندازه کافی بزرگ هستند و می توانند به راحتی رسوب داده و صاف شوند. خالص سازی با این مکانیسم انجام می شود و نقش کلیدی این پلیمر در آن به وضوح درک می شود.

این پلیمر خاصیت جذب رطوبت متوسطی دارد و در صورتی که در معرض دمای بالا قرار نگیرد، پودر آن برای مدت طولانی قابل نگهداری است. در محلول، هنگامی که غلظت آن بیش از 17٪ باشد، می توان آن را برای بیش از یک سال بدون تغییر قابل توجه ویسکوزیته نگهداری کرد.

سنتز پلی آکریل آمید آنیونی:
پلی آکریل آمید آنیونی را می توان با روش پلیمریزاسیون آنیونی تهیه کرد. فرآیند پلیمریزاسیون مونومر آکریل آمید با استفاده از نوعی آغازگر رادیکال و هیدروکسید سدیم به عنوان عامل هیدرولیز انجام می شود.

به بیان دقیق تر، برای سنتز نمونه ها ابتدا محلولی از مونومر آکریل آمید در آب تهیه می شود و سپس مقدار معینی هیدروکسید سدیم به آن اضافه می شود و دمای راکتور تا 35 درجه سانتی گراد افزایش می یابد و واکنش تا 30 دقیقه ادامه می یابد. دقایق. برای خلاص شدن از شر اکسیژن در مرحله بعد شروع کننده را اضافه می کنیم و برای این واکنش بهتر است از ایزوبوتیرو نیتریل استفاده کنیم.

سپس دمای راکتور را تا 80 درجه سانتیگراد افزایش دهید و 4 ساعت به آن فرصت دهید تا واکنش کامل شود، در مرحله آخر عملیات تخصصی سازی و خشک کردن برای تولید محصول به صورت پودر یکنواخت انجام می شود.

چگونه پلی آکریل آمید را در آب حل کنیم؟
محلول حل کردن پلی آکریل آمید جامد در آب می تواند کار ساده ای باشد یا بسته به شرایط دشوار یا پیچیده باشد. پلی آکریل آمیدها ذراتی با طول زنجیره بسیار بلند، وزن مولکولی بسیار بالا و بسیار آبدوست هستند. برای حلالیت راحت تر در آب، این ذرات به صورت گرانول و پودر تهیه و عرضه می شوند.

هنگام حل کردن پلی آکریل آمید در آب به نکات زیر توجه کنید:

سرعت و سرعت انحلال پلی آکریل آمید در آب به عوامل مختلفی مانند دمای آب، سرعت همزن یا وزن مولکولی پلی آکریل آمید و بار الکتریکی آنها بستگی دارد.

ذرات پودر این پلیمر به راحتی در آب حل می شوند اما اگر این ذرات به دلیل رطوبت به هم بچسبند زمان بیشتری برای حل شدن نیاز دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *