علمی

کاربردهای رایج روی که نمی دانستید

با بسیاری از کاربردهای رایج روی، می توانید مطمئن باشید که هرگز راه های استفاده از این ماده معدنی ضروری را تمام نخواهید کرد. هنگامی که روی برای اولین بار کشف شد، مردم فکر می کردند که هیچ ارزش و کاربرد عملی ندارد. با این حال، آنها اشتباه کردند، و امروزه کاربردهای زیادی از روی در صنایع مختلف و زمینه های علمی وجود دارد. این مقاله بهترین کاربردهای روی را که شما نمی دانستید را فهرست می کند.

1) حفاظت در برابر خوردگی

روی به عنوان یک عامل گالوانیزه برای محافظت از سازه ها و ماشین آلات آهنی یا فولادی در برابر خوردگی استفاده می شود. این را می توان در بسیاری از نمونه ها، مانند پل ها، علائم جاده، نرده ها، برج های آب و اتومبیل ها مشاهده کرد. فولاد گالوانیزه اساساً فولادی با روکش روی است که از زنگ زدگی جلوگیری می کند و از یکپارچگی و دوام سازه محافظت می کند. پوشش روی به اندازه‌ای ضخیم است که از خوردگی اکسیژن جلوگیری کند، اما به اندازه‌ای نازک است که به نور اجازه عبور می‌دهد.

2) رنگدانه ها را رنگ کنید

اکسید روی به عنوان رنگدانه برای رنگ آمیزی رنگ استفاده می شود. پرمصرف ترین رنگدانه برای اکثر رنگ ها و رنگ هایی است که در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، تاسیسات صنعتی، ظروف و محصولات فلزی استفاده می شود. رنگ‌هایی مانند نارنجی و قرمز معمولاً در رنگ‌ها یافت می‌شوند، در حالی که سفید، سیاه، قهوه‌ای و خاکستری تقریباً هرگز یافت نمی‌شوند.

3) اکسید روی به عنوان جزئی از آفت کش ها استفاده می شود

کاربید روی ماده فعال در بسیاری از آفت کش ها مانند آفت کش های ساخته شده توسط بایر است. این ترکیب از جوانه زدن گیاهان و از بین بردن آنها با آسیب رساندن به سیستم ریشه جلوگیری می کند. برخی از عوامل از سولفات روی یا گلوکونات روی استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را با یک چسب مانند خاک رس ترکیب می کنند.

4) روی به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود

روی به عنوان یک عامل ضد چسبندگی به رنگ ها و پوشش ها اضافه می شود. هنگامی که از روغن ها و رزین هایی مانند روغن بذر کتان و آلکید در رنگ ها استفاده می شود، پس از خشک شدن از هم جدا می شوند. روی برای جلوگیری از این جداسازی اضافه می شود زیرا به طور طبیعی در رزین ها و روغن بذر کتان یافت می شود.

5) تصفیه آب

یکی از کاربردهای رایج روی، تصفیه آب است، زیرا در از بین بردن میکروب ها، بوها، مواد جامد معلق، رنگ و ترکیبات شیمیایی مقرون به صرفه و موثر است. بیش از صد سال است که برای تصفیه آب در محیط های شهری و صنعتی استفاده می شود.

6) طعم دهنده ها

کلرید روی به عنوان تقویت کننده طعم در صنایع غذایی استفاده می شود. نمک روی با سایر مواد شیمیایی مخلوط می شود که می تواند کاهش وزن را در غذاهای خشک و شراب افزایش دهد. هنگامی که غذاها به شراب ها اضافه می شوند، با افزودن طعم دهنده به نوشیدنی ها، به تثبیت رنگ قرمز نوشیدنی ها کمک می کنند. معمولاً از این نمک ها به عنوان افزودنی در ادویه جات، تنقلات و نوشیدنی هایی مانند آبجو استفاده می شود.

7) اهدای پلاسمای اهدایی خون

پلاسما قسمتی از خون است که در محلول مایع حل می شود و سپس با استفاده از تجهیزات تخصصی به اجزای جدا می شود. خون پروتئین، گلبول های قرمز و گلبول های سفید خون است که اکسیژن را حمل می کنند. هنگامی که پلاسما به اندازه کافی وجود ندارد، می توان آن را اهدا کرد. پلاسما سپس برای انتقال خون در افراد مبتلا به شرایط خاص سلامتی مانند بیماران سرطانی، بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، استفاده می شود.

8) کاتالیزور روی

عمل به عنوان یک کاتالیزور که واکنش های شیمیایی را تسریع می کند یکی از کاربردهای رایج روی است. این باعث می‌شود که آن را برای انواع مختلف واکنش‌ها مانند تبدیل آمونیاک به سولفات آمونیوم، تبدیل دی اکسید گوگرد به تری‌اکسید گوگرد، و تبدیل سولفید سولفور به نمک‌های سولفات یا سولفید روی به روی عنصری با استفاده از مواد شیمیایی دیگر، ایده‌آل کند.

9) از سفید روی در تبلیغات استفاده می شود

رنگ سفید روی معمولاً برای ایجاد یک روکش مات یا براق روی دیوارها، سقف ها و سایر سطوح استفاده می شود. همچنین باعث می شود موادی مانند کاغذ، پلاستیک و فلزات جدیدتر به نظر برسند. یکی دیگر از مزایای استفاده از رنگ سفید روی این است که به راحتی می توان آن را بدون آسیب به سطح رنگ آمیزی کرد.

10) هنگامی که اسیدهای آلی به فلزات حمله می کنند، روی از طریق اهدا با اسید واکنش نشان می دهد

نمک های روی به اسید سولفوریک اضافه می شوند تا سولفید روی را تشکیل دهند. در واکنش‌هایی که اسید سولفوریک به شیشه، پلاستیک و فلزات خاصی مانند فولاد، چدن و ​​اکسید آلومینیوم تحت شرایط خاصی که کیفیت زیرلایه فلز را حفظ می‌کند، به‌عنوان یک جاذب‌کننده عمل می‌کند.

نتیجه

روی عنصر مهمی است که در تاریخ پزشکی، توسعه صنایع مختلف، کاربرد در علم و فناوری و به طور کلی پیشرفت بشر نقش بسزایی داشته است. اگرچه شما هر روز از آن استفاده نمی کنید، روی همیشه برای کمک به شما در مواقع نیاز حضور خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *