لوازم آرایش

آیا اسید سالیسیلیک برای پوست مفید است؟

اسید سالیسیلیک از نظر شیمیایی یک اسید مونو هیدروکسی بنزوئیک است که در آن گروه هیدروکسی در موقعیت ارتو قرار دارد. این ترکیب به طور طبیعی در گیاهان یافت می شود و در آزمایشگاه ها نیز سنتز می شود. اسید سالیسیلیک در صدر لیست ترکیباتی است که توسط بسیاری از متخصصان پوست برای درمان آکنه استفاده می شود. اما چرا این ماده تا این حد محبوب است؟ دلیل این محبوبیت این است که اسید سالیسیلیک باعث خشک شدن طبیعی آکنه می شود.

علاوه بر یک داروی طبیعی آکنه، حاوی موادی است که اثرات ضد التهابی، لایه بردار و ضد باکتریایی ملایمی دارند. بنابراین می توانید از این ترکیب زیر نظر پزشک برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک چه تاثیری روی پوست شما دارد؟
برای پاسخ کوتاه به این سوال باید بگوییم که کاربردهای اسید سالیسیلیک شامل موارد زیر است:

اسید سالیسیلیک برای درمان آکنه، شوره سر، سبوره یا پسوریازیس و برای از بین بردن پینه و زگیل استفاده می شود. در ادامه در مورد درمان مشکلات پوستی با اسید سالیسیلیک بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاهش آکنه و پاکسازی منافذ پوست:
اگرچه این ماده برای افرادی با پوست حساس یا بسیار خشک است، اما همیشه بهترین انتخاب نیست. اما اسید سالیسیلیک می تواند به درمان جوش های ملتهب، قرمز و دردناک کمک کند. روش اصلی این ماده برای پاکسازی پوست نسبتا سریع است و با کاهش چربی، گرفتگی منافذ و تورم صورت می گیرد.

لایه برداری پوست:
اسید سالیسیلیک به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد بسته به میزان مصرف و غلظت می تواند در سطوح مختلف پوست برای درمان لایه برداری استفاده شود. لایه برداری شیمیایی روشی موثر و مقرون به صرفه برای درمان انواع اختلالات پوستی و بهبود زیبایی است. لایه برداری با اثرات مفید بر روی پوست، آن را به جوان سازی و بهبود بافت تشویق می کند.

زگیل
زگیل برجستگی هایی روی پوست هستند که لزوما مضر نیستند اما می توانند باعث خارش پوست شوند. یکی از رایج‌ترین درمان‌های زگیل، اسید سالیسیلیک است که با لایه‌برداری از سلول‌های پوست تا زمان بهبودی کامل استفاده می‌شود. این اسید با ایجاد واکنش ایمنی و تحریک سلول ها، پوستی سالم در آن ناحیه تولید می کند. مصرف مکرر روزانه محلول اسید سالیسیلیک باعث تسکین زگیل می شود.

افراد مبتلا به دیابت یا سایر اختلالات خونی باید قبل از مصرف با متخصص یا پزشک خود مشورت کنند.

چه نوع پوستی نباید از اسید سالیسیلیک استفاده کند؟
اگر پوست حساسی دارید که مستعد خشکی یا قرمزی است، این ممکن است بهترین درمان برای شما نباشد. به خصوص اگر بخواهید مکررا از آن استفاده کنید.

اسید سالیسیلیک ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. به خصوص برای کسانی که قبلا از آن استفاده نکرده اند. برخی از عوارض مصرف این ماده عبارتند از:

خشکی
خارش
پوسته پوسته شدن
سرخی

البته این عوارض ناشی از استفاده بیش از حد است. از آنجایی که این اسید می تواند از طریق پوست جذب شود و وارد جریان خون شود، زنان باردار و کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید آن را مصرف کنند.

همچنین هرگز نباید در داخل دهان، چشم ها، پوست دارای بریدگی و زخم، خال و زگیل که روی آن مو رشد می کند یا زگیل تناسلی مقعد استفاده شود.

محصولات سالیسیلیک اسید:
شستشوی صورت
شامپو بدن
کرم پا
پاک کننده
ضد آفتاب
ماسک
سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید: کدام یک بهتر است؟
هر دوی این مواد در محصولات ضد آکنه یافت می شوند. بنزوئیل پراکسید (که در ژل های پاک کننده صورت، درمان های ضد آکنه، ماسک ها و کرم ها یافت می شود) به کشتن باکتری های مولد آکنه روی پوست کمک می کند. این باکتری ها می توانند باعث عفونت و جوش های کوچک شوند. اثرات ضد باکتریایی قوی تری نسبت به اسید سالیسیلیک دارد، اما اسید سالیسیلیک در از بین بردن لکه ها و از بین بردن جوش های سرسیاه و سرسفید بهتر است. در نهایت، باید از هر دوی این مواد با احتیاط استفاده کنید. به خصوص اگر پوست حساس و خشکی دارید. بنزوئیل پراکسید می تواند باعث خشکی بیش از حد پوست شود.
در نهایت، باید از هر دوی این مواد با احتیاط استفاده کنید. به خصوص اگر پوست حساس و خشکی دارید. بنزوئیل پراکسید می تواند باعث خشکی بیش از حد پوست شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *