شیمی در صنعت مواد غذایی

تفاوت بین NaCl و NaCl2 چیست؟

سدیم کلریدnaclوnacl2

این مقاله را بخوانید تا با تفاوت های NaCl و NaCl2 همراه با مفاهیم مربوط به فرمول سدیم کلرید آشنا شوید.

 

معرفی:

ممکن است فرمول کلرید سدیم را در پشت بسیاری از مواد غذایی در یک فروشگاه مواد غذایی دیده باشید. یا فقط به میز ناهارخوری خود بروید و بطری پر از نمک سفید را پیدا کنید، نمک غذاخوری شما که به نام کلرید سدیم نیز شناخته می شود، و احتمالاً یکی از رایج ترین شکل های نمک در سیاره ما است. یکی دیگر از انواع مجازی نزدیک NaCl2 است که از نظر فرمول شیمیایی شباهت زیادی به نمک خوراکی دارد. این مقاله به بررسی هر دو آنها و تفاوت های بین این دو و مفاهیم اساسی آنها می پردازد.

 

سدیم کلریدnaclوnacl2

سدیم کلریدnaclوnacl2

 

NaCl چیست؟

NaCl یا کلرید سدیم به صورت یک جامد کریستالی سفید خالص وجود دارد و وزن مولکولی آن 58.44 گرم در مول است. معمولاً به عنوان نمک خوراکی شناخته می شود، در آن پودر سفید کاملاً NaCl نیست، ترکیبات ضد جوش نیز با مقدار کمی ید به آن اضافه می شود.

 

NaCl یک ترکیب ضروری است که به وفور در طبیعت یافت می شود. ترکیب اصلی آن از یون های سدیم و کلر تشکیل شده است که به نسبت 1:1 به یکدیگر متصل شده اند. بهتراست بدانید پتاسیم کلرید حاصل واکنش پتاسیم وکلر,کلسیم کلرید حاوی واکنش کلسیم وکلر و کلرید روی از واکنش بین کلر وروی تشکیل می شود.کلرید سدیم علاوه بر نقش خود به عنوان یک عامل چاشنی در شیوه های آشپزی در سراسر جهان، به عنوان یک الکترولیت حیاتی برای حفظ تعادل مایعات مناسب در بدن انسان عمل می کند. انتقال تکانه های عصبی و عملکرد ماهیچه ها را تسهیل می کند و آن را برای سلامت فیزیولوژیکی کلی ضروری می کند.

 

تشکیل NaCl:

پس چگونه این ترکیب مقدس بین این دو عنصر رخ می دهد؟ خوب، سدیم یا سدیم یک الکترون (ذره ای با بار منفی) به کلر می دهد که با خوشحالی آن را می پذیرد .زیرا یک الکترون در لایه ظرفیت بیرونی آن کمبود دارد. با نگاهی به ساختار مولکولی آن، NaCl به یک سیستم کریستالی مکعبی با ساختار کریستالی مکعبی رو به مرکز متبلور می شود. و دارای چهار کاتیون به همراه چهار آنیون است. این منجر به یک سلول واحد مکعبی صورت محور می شود. اما اینجاست که جالب می شود، چهار واحد NaCl در یک سلول واحد NaCl وجود دارد!

 

اگر به ساختار نقطه‌ای NaCl یا ساختار لوئیس نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سدیم یک الکترون ظرفیت دارد.در حالی که کلر دارای هفت الکترون است. هر اتم باید یک الکترون از دست بدهد و یک الکترون دریافت کند تا یک اکتت ایجاد شود. این انتقال به کلر بار منفی و سدیم بار مثبت می دهد. به همین دلیل است که فرمول شیمیایی کلرید سدیم، NaCl نشان می دهد.  برای هر اتم سدیم یک اتم کلرید وجود دارد. اطلاعات دیگری که می توان از فرمول کلرید سدیم استخراج کرد این است که این یک ترکیب یونی است که در آن شرکت کنندگان، یون های سدیم و کلرید به نسبت 1:1 هستند.

NaCL2 چیست؟

همانطور که فرمول ها نشان می دهد، NaCl2 دارای دو الکترون است که از سدیم خارج شده است که بسیار سخت است و بعید است که این اتفاق بیفتد، زیرا این نیاز به مقادیر زیادی انرژی حذف شده از اتم مادر دارد. این نیز بسیار سخت و بعید است که اتفاق بیفتد زیرا الکترون دومی که باید حذف شود باید از الکترون های هسته اتم سدیم که توسط نیروهای جاذبه هسته محدود شده است، حذف شود. الکترون های ظرفیت به اندازه کافی از هسته دور هستند و در این مورد خاص از واکنش بین این دو می توان به کلر داد.

تفاوت NaCl و NaCl2

 تمایز اولیه بین NaCl و NaCl2 این است که NaCl فرمول شیمیایی کلرید سدیم است که ما از قبل تقریباً از آن آگاه هستیم. اما NaCl2 اصلا وجود ندارد. هر دو اتم سدیم و کلر یک ظرفیتی هستند. این منجر به ظرفیت دو عنصری می شود که در طی یک واکنش شیمیایی مبادله می شوند. اما در مورد NaCl2، به دلیل نیاز بسیار بالای انرژی برای حذف یک الکترون از هسته سدیم، این اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه NaCl2 در دنیای واقعی وجود ندارد.

تفاوت عمده بین NaCl و NaCl2 تمایز اولیه در وجود آنها در جهان طبیعی نهفته است. در حالی که NaCl (کلرید سدیم) معمولاً در کنار سایر نمک های طبیعی یافت می شود، NaCl2 صرفاً به عنوان یک مفهوم نظری بدون شواهد واقعی وجود آن وجود دارد. در NaCl، سدیم یک الکترون را با کلر به اشتراک می‌گذارد که منجر به یک ترکیب با نسبت پایدار 1:1 می‌شود، در حالی که NaCl2 نظری آرایش متفاوتی را نشان می‌دهد که شامل سدیم به اشتراک گذاری دو الکترون با کلر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *