شیمی در صنعت مواد غذایی

محصولات حاوی اسید سیتریک

اسید سیتریک با فرمول شیمیایی C6H8O7، معروف به جوهر لیمو، یکی از اسیدهای آلی است که به وفور در لیمو و پرتقال یافت می شود. کاربردهای عمده اسید سیتریک شامل تولید مواد غذایی، نوشیدنی ها، لوازم آرایشی و دارویی است.

در ادامه قصد داریم شما را با محصولات حاوی اسید سیتریک آشنا کنیم.

چه محصولاتی با اسید سیتریک ساخته می شوند؟
اسید سیتریک یک نگهدارنده، امولسیفایر، طعم دهنده و تسریع کننده است که به طور گسترده در بسیاری از محصولات استفاده می شود. حال اگر به اسید سیتریک حساسیت دارید، بهتر است با برخی از رایج ترین محصولات حاوی این اسید آشنا شوید تا بتوانید از مصرف آنها خودداری کنید.

محصولات غذایی:
حتما تا به حال با اصطلاحاتی مانند افزودنی های غذایی یا نگهدارنده برای نوشیدنی ها و آب میوه ها برخورد کرده اید! این خواص با افزودن مقادیر معینی اسید سیتریک به غذا در طول فرآیند تولید ایجاد می شود. این اسید را می توان در بسیاری از غذاهایی که در طول روز مصرف می کنیم، یافت.

تحقیقات محققان مواد غذایی در سراسر جهان منجر به فهرستی از غذاهایی شده است که به طور طبیعی حاوی این ماده ارزشمند هستند. این لیست همیشه در حال افزایش است زیرا تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام است. این لیست را در زیر بررسی می کنیم:

نان:
نان به غذاهایی اطلاق می شود که از پختن، بخارپز کردن یا سرخ کردن خمیری که از آرد و آب تشکیل شده و حاوی اسید سیتریک است درست می شود. برخی از این اسیدها برای مقاصد طعم‌دهنده اضافه می‌شوند، در حالی که برخی دیگر به عنوان نرم‌کننده خمیر در تولید نان تجاری استفاده می‌شوند و خمیر را انعطاف‌پذیرتر و ماندگارتر می‌کنند.

مرکبات:
مرکبات (از جمله گریپ فروت، پرتقال، لیمو و نارنگی) دارای بالاترین میزان این اسید در میوه ها هستند. از بین همه مرکبات، انواع مختلف لیمو حاوی بالاترین اسید سیتریک با حدود 4 گرم در هر 100 گرم است.

پنیر موزارلا:
اسید سیتریک باعث لخته شدن بهتر و سریعتر شیر می شود. به همین دلیل از این اسید در فرآیندهای تولید پنیر موزارلا استفاده می شود. کسانی که پنیر موزارلا را در خانه درست می کنند می توانند از این پودر اسید برای امولسیون کردن محصول خود استفاده کنند.

فست فود:
اسید سیتریک گاهی اوقات به عنوان نمک و افزودنی در غذاهای آماده استفاده می شود. بنابراین غذاهای آماده مانند بال مرغ سرخ شده معمولا حاوی این اسید هستند.

سس مایونز:
ترکیب زرده تخم مرغ با آب، نمک و لیمو و سپس اضافه کردن روغن به مخلوط، روش بسیار محبوبی برای تهیه سس مایونز است. سطح اسید سیتریک در سس مایونز تهیه شده اغلب بیشتر از سس های خانگی است.

نوشیدنی های با طعم لیمو:
نوشیدنی های با طعم لیمو حاوی اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده و تنظیم کننده اسیدیته هستند.

گوجه فرنگی:
گوجه فرنگی که در برخی کشورها به عنوان میوه استفاده می شود، حاوی مقادیر قابل توجهی اسید سیتریک طبیعی است. بنابراین استفاده معمول از گوجه فرنگی در غذاهای مختلف برای افرادی که به آن حساس هستند باید با احتیاط انجام شود.

مواد غذایی حیوان خانگی:
در غذای حیوانات خانگی، اسید سیتریک یک افزودنی رایج است که بیشتر در سیستم ذخیره چربی (آنتی اکسیدان) استفاده می شود.

اما ذکر این نکته ضروری است که اسید سیتریک در غذای سگ نسبتاً مضر نیست، اما مقادیر زیاد آن می تواند باعث مسمومیت و علائم گوارشی شود.

در محصولات دارویی:
اسید سیتریک در داروها به عنوان یک عامل طعم دهنده و تثبیت کننده برای پوشاندن طعم های دارویی استفاده می شود. صنعت داروسازی اساساً مبتنی بر تحقیق و توسعه علمی داروهایی است که از بیماری ها و اختلالات پیشگیری یا درمان می کنند.

قرص ها:
استفاده از محلول آبی اسید سیتریک و یک قند محلول در آب مانند لاکتیتول به عنوان مایع دانه بندی در تولید قرص استفاده می شود.

قرص های جوشان:
اسید سیتریک اسید انتخابی در فرمولاسیون قرص های جوشان است. این ماده به سرعت حل می شود و به سرعت محیط اسیدی مورد نیاز برای یک واکنش گازدار قوی با بی کربنات سدیم (SBC) را ایجاد می کند. هرچه اندازه ذرات اسید سیتریک کوچکتر باشد، واکنش سریعتر است.

پاک کننده ها و ضد عفونی کننده ها:
از دیگر محصولات اسید سیتریک نیز می توان به مواد شوینده اشاره کرد.

این اسید یک ضدعفونی کننده مفید در برابر انواع باکتری ها و ویروس ها است و می تواند باکتری ها و کپک ها را از بین ببرد. همچنین برای از بین بردن کف صابون، لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم و زنگ موثر است.

در بسیاری از محصولات تمیز کننده مانند پاک کننده های اجاق گاز، پاک کننده های ماشین ظرفشویی، پاک کننده های همه منظوره، پاک کننده های فرش، شوینده های لباسشویی و خوشبو کننده هوا استفاده می شود.

محصولات آرایشی و بهداشتی:
اسید سیتریک به عنوان یک عنصر در محصولات مراقبت شخصی می تواند به روشن شدن پوست، اصلاح لکه های تیره و به حداقل رساندن خطوط ریز روی صورت کمک کند. محصولات حاوی این اسید عبارتند از کرم ها و لوسیون های صورت، اسپری های خوشبو کننده مو و بدن، شامپوها و اسکراب ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *