شیمی در شوینده ها

مزایای افزودن اسید سیتریک به صابون

اسید سیتریک (آب لیمو) با فرمول شیمیایی C6H8O7 یکی از اسیدهای آلی ضعیف موجود در لیمو و پرتقال است. از جمله کاربردهای مهم اسید سیتریک می توان به تولید لوازم آرایشی مانند صابون و شامپو اشاره کرد.

صابون:
صابون یک ماده پاک کننده است که از یک یا چند نمک اسیدهای چرب تشکیل شده و به عنوان بخشی از خانواده شوینده ها شناخته می شود. این شوینده با حل کردن چربی ها و روغن های مختلف در ترکیبات قلیایی (پایه) تولید می شود. در واقع مواد تشکیل دهنده صابون عبارتند از: 1- چربی یا روغن (گیاهی، حیوانی و …) 2- ترکیبات قلیایی (سدیم هیدروکسید، هیدروکسید پتاسیم) 3- مواد افزودنی مورد نیاز.

مواد افزودنی برای بهبود ظاهر، بو و عملکرد به مواد صابون اضافه می شود. قطعا محصولی با رنگ و بوی مناسب در جذب مشتری بسیار کمک کننده خواهد بود. اما برخی از این افزودنی ها به دلیل عملکرد بهتر صابون برای از بین بردن لکه ها و چربی ها استفاده می شوند.

آیا به اسید سیتریک در صابون نیاز دارید؟
رایج ترین شلاتورهای مورد استفاده در تولید صابون اسید سیتریک و سیترات سدیم هستند که به مواد معدنی موجود در آب سخت متصل می شوند، آنها را غیرفعال می کنند و عملکرد صابون را بهبود می بخشند. استفاده از اسید سیتریک در صابون سازی یک ترفند مفید برای صابون سازانی است که به دنبال حذف کف صابون و جلوگیری از اکسیداسیون در روغن ها برای افزایش عمر مفید صابون هستند. این اسید به صورت پودر غلیظ عرضه می شود.

بسیاری از صابون سازها از 10 تا 20 گرم پودر اسید سیتریک به ازای هر 1000 گرم چربی استفاده می کنند. اگر بیش از 2 درصد از اسید سیتریک استفاده شود، ممکن است به مرور زمان لایه ای از کریستال های سفید ریز بیرون صابون شما تشکیل شود. این کریستال های سیترات به راحتی قابل شستشو و بی ضرر هستند، اما ظاهری ناخوشایند دارند.

فواید اسید سیتریک:
یکی از مزایای اصلی اسید سیتریک در صابون ها تنظیم و کنترل سطح pH است. هر گونه تغییر و انحراف از pH ایده آل می تواند منجر به نتایج نامطلوبی مانند تغییر رنگ، تغییر ویسکوزیته و عملکرد ضعیف محصول شود. اگر محصول نهایی بیش از حد قلیایی شود، می توان اسید سیتریک را اضافه کرد تا pH را به سطح مطلوب کاهش دهد.
این ترکیب با کمک به تثبیت pH فرمول، ماندگاری محصولات را افزایش می دهد.
از این اسید به عنوان عامل کیلیت یا سخت کننده نیز استفاده می شود. اسید سیتریک با شناسایی یون های فلزی به آنها متصل می شود و اثربخشی نگهدارنده ها و آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد. این در محصولات صابونی مفید است. از آنجایی که اسید سیتریک به یون های فلزی موجود در آب متصل می شود، از پوسیدگی صابون و ایجاد ضایعات جلوگیری می کند، کف بهتری تولید می کند و به هیدراته ماندن صابون در آب کمک می کند.
بمب حمام:
محبوب ترین مواد مورد استفاده در این محصولات اسید سیتریک است. هنگامی که این محصول در آب قرار می گیرد، اسید با جوش شیرین (بی کربنات سدیم) واکنش نشان می دهد و حباب های دی اکسید کربن شبیه گاز (کف) می شوند.

نتیجه:
اسید سیتریک موجود در تولید صابون باعث کاهش PH آن می شود. به طور کلی می توان گفت که این اسید در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد، اما تاثیر قابل توجه آن بر روی محصولات شوینده و آرایشی را نمی توان نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *