شیمی در تصفیه آب, شیمی در کشاوزی

پتاسیم هیدروکسید و کاربردآن

معرفی:

پتاسیم هیدروکسید و کاربردآن, هیدروکسید پتاسیم یک ترکیب معدنی با فرمول KOH است که بیشتر به عنوان پتاس شناخته می شود. پتاس به همراه هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور (NaOH) یکی از قوی ترین پایه ها است. این ترکیب مصارف صنعتی زیادی دارد که بیشتر آنها بر اساس خواص احتراق و واکنش آن با اسیدها است.

 

 

مشخصات وخواص شمیایی

هیدروکسید پتاسیم، بازی قوی و تشکیل دهنده محلول های قلیایی در آب و دیگر حلال های قطبی است. این محلول ها قادر به پروتون‌زدایی بسیاری از اسیدها، حتی اسید های ضعیف، هستند. هیدروکسید پتاسیم خالص را می توان از واکنش هیدروکسید سدیم با پتاسیم ناخالص به دست آورد. این ترکیب را معمولاً به شکل قرص های شفاف فروخته می شود.و در تماس با هوا چسبناک میشود، پتاس حاوی مقدار متغیری از آب است و انحلالش در آب بسیار گرما زا است. محلول های هیدروکسید پتاسیم با غلظت حدود ۵. – ۲٪ در تماس با پوست تحریک کننده، در حالی که با غلظت های بالاتر از ۲٪خورنده هستند.در دمای اتاق، تقریباً ۱۲۱ گرم پتاسیم هیدروکسید در ۱۰۰ میلی لیتر آب قابلیت حل شدن دارد، به دلیل بالا بودن میل ترکیبی هیدروکسید پتاسیم با آب، در ازمایشگاه‌ها از آن به عنوان ماده خشک کننده نیز استفاده می‌شود.

پتاسیم هیدروکسید و کاربردآن

در نامگذاری علمی، ترکیب غیر آلی KOH – هیدروکسید پتاسیم را پتاس سوز آور (یا پتاس خورنده) و محلول آبی آن را لیمو پتاسیم می نامند. این یک قلیایی قوی بسیار خورنده و رطوبت رسان به شکل کریستال های سفید یا تکه های است.

 

KOH در آب حل می شود، در دمای 360 درجه سانتی گراد ذوب می شود و در دمای 1320 درجه سانتی گراد می جوشد. چگونه تولید می شود؟ بدست آوردن محلول هیدروکسید پتاسیم از طریق الکترولیز محلول کلرید پتاسیم امکان پذیر است. به خاطر داشته باشید که این ماده بسیار سمی است و باعث تحریک پوست و مخاط چشم و بینی می شود. اگر بلعیده شود، حتی مقادیر کمی از KOH منجر به مسمومیت حاد می شود و حتی تهدید کننده زندگی است.

موارد استفاده از پتاسیم هیدروکسید

  • محلول  پتاسیم هیدروکسید در مقایسه با NaOH رساناتر است . بنابراین به عنوان الکترولیت در برخی از باتری های قلیایی استفاده می شود.
  • به عنوان ماده کنترل کننده pH در صنایع غذایی استفاده می شود.
  • در غلیظ شدن غذا استفاده می شود.
  •  در ساخت تراشه برای نیمه هادی ها استفاده می شود.
  • در شناسایی ضایعات قارچی مانند قارچ مو، ناخن، پوست
  • در تیتراسیون آلکالیمتری در شیمی تحلیلی استفاده می شود.
  • کاربرد در ساخت کودهای مایع

نکات ایمنی استفاده از هیدروکسید پتاسیم یا سود سوز اور:

پتاسیم هیدروکسید و کاربردآن .این ماده قابل اشتعال نمی باشد اما در صورت تماس با فلزات مخصوصا به صورت مرطوب باعث خوردگی آنها و آزادشدن گاز هیدروژن می گردد و احتمال انفجار در این شرایط وجود دارد. شایان ذکر است با توجه به آنکه واکنش هیدروکسید پتاسیم با آب گرمازا بوده، می تواند باعث مشتعل گردیدن اجسام قابل اشتعال در تماس با آن شود.

در صورتیکه بلعیده شود می تواند باعث آسیب جدی به بافت ها و مرگ سلولی، مخصوصا زمانی که ماده شیمیایی همچون هیدروکسید پتاسیم با خاصیت قلیایی بالا است گردد. به طور کلی مواد شیمیایی    ا خاصیت قلیایی قدرت نفوذ بالاتری به نسبت اسید ها داشته و به لایه های زیرین پوست نفوذ می کند.

تمامی این موارد بسته به زمان، غلظت و مقدار ماده می باشد، در بلع کم معمولا تنگی مری و در بلع زیاد همرا با خونریزی می باشد. چنانچه فرد در صورت بلع بیهوش شده باشد به وی چیزی ندهید و در صورت هوشیاری، کافی است دهانش را با آب زیاد شستشو دهید و سپس یک لیوان آب به فرد مصدوم دهید. استفاده از داروهای تعوع آور در این شرایط ممنوع می باشد. در صورت نیاز حتما به پزشک مراجعه گردد.

پتاسیم هیدروکسید از کجا بخریم ؟

برای اطلاع از قیمت های روز با شرکت ایمن صنعت سها تماس حاصل نمایید.

خرید پتاسیم هیدروکسید :

تهیه ی این محصول با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *