شیمی در صنعت مواد غذایی

افزودنی های مواد غذایی

فاقدجستجوی خوشبختی از طریق لذت بردن از خوردن یا خوردن و پختن غذا به تمدن های باستانی بازمی گردد. فرآیند پخت و پز توسط اجداد ما نئاندرتال ها آغاز شد.

تمدن‌های باستانی مانند تمدن‌های رومی، تمدن‌های یونان، تمدن‌های مصری، تمدن‌های چینی، تمدن‌های هندی، سبک‌های غذایی متفاوتی را نشان می‌دهند، از خوردن غذای خام گرفته تا استفاده از گوگرد، بسته‌بندی شراب و استفاده از گیاهان و ادویه‌ها برای پخت و پز.

حتی با وجود سبک‌های مختلف پخت غذا، ماندگاری غذا بسیار مهم است و حتی کیفیت‌های بیشتری برای غذای خوشمزه‌تر مورد نیاز است. محصولات اضافی که برای انجام این فعالیت ها لازم است، افزودنی های مواد غذایی نامیده می شوند.

بدون افزودنی های غذایی ، غذا خواهد بود:

بی مزه
بی رنگ
بدون بافت
بی شکل
فاقدطعم
بی طراوت
فاقدخاصیت قلیایی
بی اسیدیته
بدون مقدار ph مناسب
خشک شده
از بین بردن
آلوده به باکتری

افزودنی های غذایی به این صورت تعریف می شوند

هر ماده شیمیایی با منشأ طبیعی یا مصنوعی است که معمولاً به عنوان غذا مصرف نمی شود و در عوض به محصولات غذایی اضافه می شود تا کیفیت و خواص مطلوب غذا را افزایش دهد.
افزودنی‌های غذایی ممکن است هیچ ارزش غذایی برای محصولات غذایی ایجاد نکنند، اما افزودنی‌های غذایی عمداً برای افزایش کیفیت غذا به طور مستقیم یا غیرمستقیم اضافه می‌شوند.

بر اساس تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم افزودنی‌های غذایی در محصولات غذایی به این دسته تقسیم می‌شوند
افزودنی های مستقیم مواد غذایی
افزودنی غیر مستقیم غذایی

تعداد کل افزودنی های غذایی که توسط مراجع مختلف دولتی تایید شده و توسط صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند حدود 2300 عدد می باشد.
از بین 2300 افزودنی غذایی، هر افزودنی غذایی خاصیت خاص خود را دارد که به محصولات غذایی منتقل می شود.

برخی از افزودنی های غذایی مورد استفاده عبارتند از:

عامل ضد عفونی کننده
عوامل ضد کیک عمدتا برای جلوگیری از توده ها، یخ زدایی غذاها استفاده می شود. عوامل ضد کیک در بخش های کوچک به غذاها، کودها، نمک ها، لوازم آرایشی و بهداشتی اضافه می شوند. این افزودنی ها با جذب رطوبت موجود در غذاها و خاصیت دفع آب عمل می کنند

عوامل ضد کف
عامل ضد کف عمدتاً برای جلوگیری از تشکیل کف و کاهش کشش سطحی در غذاها استفاده می شود. مواد ضد کف نیز در کک، اسپرایت و سایر نوشابه های گازدار استفاده می شود. اینها در داروها برای کاهش نفخ استفاده می شوند.

امولسیفایر مواد غذایی

امولسیفایرهای غذایی ظاهری جذاب به غذا می دهند. امولسیفایرهای غذایی مهمترین افزودنیهای غذایی موثر در ساختار، بافت، طعم، کیفیت و تازگی غذاها هستند. همچنین به عنوان عامل غیرقابل اختلاط بین اجزای روغن و آب برخی از غذاها عمل می کند.

عوامل سفت کننده
سفت کننده ها افزودنی های غذایی هستند و به میوه ها، سبزیجات، غذاهای کنسرو شده، ترشیجات اضافه می شوند تا ساختارشان سفت یا ترد بماند. کلرید کلسیم به عنوان یک عامل سفت کننده می تواند در سبزیجات کنسرو شده، در سفت کردن کشک سویا استفاده شود.

تقویت کننده های طعم
تقویت کننده های طعم معمولاً برای غذاهای لذیذ برای تقویت طعم موجود در غذا استفاده می شود. تقویت‌کننده‌های طعم، طعم‌ها، پایداری پپسی، خمیر پیتزا و سایر انواع غذاها را بدون کمک به طعم قابل توجهی از خود سفارشی می‌کنند.

عوامل درمان آرد
عوامل آرد درمانی بافت، استحکام، نرمی، ساختار خرده نان و رنگ نان را تشدید می کنند. اسید اسکوربیک معمولاً عامل درمان آرد است. عوامل تصفیه آرد ظاهر همگن را در طول فرآیند تخمیر حفظ می کنند.

اسیدهای غذایی

اسیدهای غذایی در منابع طبیعی مانند پرتقال، لیمو، انواع توت ها و چاقو یافت می شوند. اسید سیتریک، اسید مالئیک و اسید تارتاریک شناخته شده ترین اسیدهای رایج غذایی هستند. اینها طعم و رنگ متفاوتی به غذاها می دهند. گاهی اوقات اسیدهای غذایی ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان، نگهدارنده عمل کنند.

عامل ژل ساز
معمولاً برای ایجاد بافت ژل، مواد ژل‌کننده به غذا اضافه می‌شود. عوامل ژل کننده نیز به غذاها شکل و ساختار می دهند. ژلاتین، پکتین به عنوان عوامل ژل کننده رایج در نظر گرفته می شوند. عوامل ژل کننده گاهی اوقات به عنوان جامد کننده نامیده می شوند.

مواد لعاب دهنده مواد غذایی

لعاب دهنده مواد غذایی به عنوان مواد جلا دهنده نیز شناخته می شوند. مواد لعاب مواد غذایی ارائه دهندگان محافظ براق، همگن، مومی و سطحی هستند. موم زنبور عسل و لانولین رایج ترین مواد لعاب دهنده مواد غذایی هستند.

مرطوب کننده ها
ا افزودنی های غذایی هستند که در درجه اول رطوبت مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی را حفظ و حفظ می کنند.  همچنین در محصولات تنباکو، پوشش های پلاستیکی، محصولات مراقبت از پوست، لوسیون های بدن، نرم کننده های مو استفاده می شوند. گلیسیرین، سوربیتول، پروپیلن گلیکول نمونه هایی از مرطوب کننده ها هستند.

مواد نگهدارنده

نگهدارنده ها از تغییرات شیمیایی، رشد میکروبی غذاها، چوب، مواد دارویی، رنگ ها، نمونه های بیولوژیکی جلوگیری می کنند و طعم و ارزش غذایی غذا را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. نگهدارنده های غذایی مانند بنزوات سدیم، بنزوات پتاسیم، سوربات کلسیم و اسیدهای گلیکولیک نمونه های رایج هستند.

پیشرانه ها
پیشران ها معمولاً در خامه ها، نوشابه های گازدار به کار می رود. پیشران ها باعث می شوند نوشیدنی های گازدار از ظروف خود خارج شوند. یک پیشران فشار بیشتری به مواد غذایی مایع ایجاد می کند تا از ظروف آنها خارج شود و حتی کف پخش کند. پیشران های رایج مورد استفاده عبارتند از: دی اکسید کربن، نیتروژن، اکسید نیتروژن، بوتان، ایزوبوتان، پروپان، اکتافلوئوروسیکلوبوتان.

چاشنی

چاشنی به فرآیند افزودن گیاهان، ادویه ها و چاشنی ها به غذا برای افزایش طعم و مزه طبیعی آنها اطلاق می شود. روغن هل و نمک چاشنی های رایجی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. ادویه ها قبل یا بعد از پختن غذا استفاده می شود.

تثبیت کننده ها

موادی هستند که رنگ، شکل، بافت، قوام و ثبات محصولات غذایی را حفظ می کنند. تثبیت کننده ها را می توان برای لوازم آرایشی، پلاستیک، غذاهای فرآوری شده استفاده کرد. آگار آگار، پکتین، کاراگینان، کلرید کلسیم، اسید آلژینیک مواد شیمیایی هستند که معمولا به عنوان تثبیت کننده در لوازم آرایشی، غذاها، محصولات لبنی استفاده می شوند.

شیرین کننده ها

یک شیرین کننده مانند شکر معمولی است اما از نظر انرژی و کالری کم متفاوت است. شیرین کننده ها ممکن است طبیعی و مصنوعی باشند. شیرین کننده های مصنوعی را شیرین کننده های مصنوعی می نامند. نمونه هایی از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین، نئوتام هستند.

افزودنی های نوشیدنی

نوعی از افزودنی های غذایی هستند که عمدتاً برای غذاهای مایع، نوشیدنی ها استفاده می شود.  نوشیدنی دلالت بر طعم، رنگ، خنکی و احساس طراوت به نوشیدنی ها دارد. دی اکسید کربن یکی از افزودنی های نوشیدنی است که طعم و عملکرد برخی از نوشیدنی های گازدار را حفظ می کند.

سایر افزودنی های غذایی

سایر افزودنی های غذایی در غذاهای حیوانی برای اصلاح ویژگی های مختلف غذا مانند طعم، رنگ، طعم، اسیدیته و قلیاییت اضافه می شوند. اسیدهای چرب مانند اسید لینولئیک، کلسیم، آهن و فیبرهای غذایی نمونه‌های رایج سایر افزودنی‌های غذایی هستند.

مواد افزودنی مواد غذایی دامپزشکی
افزودنی های خوراک دام موادی هستند که در غذاهای حیوانی برای تامین مواد مغذی، طعم یا عطر و ویژگی های مختلف غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. افزودنی های خوراک دام نیز برای رشد مطلوب در غذای حیوانات استفاده می شود.

فوم ساز

کف کننده نوعی افزودنی غذایی است که باید در برخی محصولات غذایی برای تشکیل کف اضافه شود. عامل کف کننده نیز یکپارچگی کف را حفظ می کند. فوم زا معمولاً در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و جدای از این می توان از آن در صنایع صابون سازی و مواد شوینده استفاده کرد.

مکمل های غذایی و غذایی
مکمل‌های غذایی و غذایی وقتی همراه با محصولات غذایی مصرف می‌شوند، اثر فیزیولوژیکی و تغذیه‌ای می‌دهند. 50000 مکمل غذایی و غذایی موجود است. یک مکمل غذایی و تغذیه ای انرژی، سلامتی، سیستم ایمنی و عملکرد ورزشی را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *