شیمی در صنعت مواد غذایی

چرا EDTA به عنوان یک عامل کیلیت استفاده می شود؟

EDTA یا اتیلن دی آمین تترااستیک اسید، یک عامل کیلیت کننده و کمپلکس کننده است که به بسیاری از کاتیون های فلزی متصل می شود و به دام می اندازد، به همین دلیل است که در بسیاری از فرآیندهای تحقیقاتی برای جداسازی یا خالص سازی محلول ها استفاده می شود. مهم ترین کاربرد EDTA حذف یون های مزاحم در فرآیند تهیه خمیر کاغذ، کاتیون های موجود در تصفیه خانه های آب و فاضلاب، یون های آهن در آب، کاتیون های منیزیم و کلسیم در تولید مواد شوینده و کاتیون های آهن در تولید محصولات کشاورزی ذکر شده است.

بهترین عامل کیلیت چیست؟
در انتخاب کیلیت، نوع و مقدار یون‌ها و آنیون‌های فلزی موجود در فرآیند باید در نظر گرفته شود. یک عامل مهم، قدرت کمپلکس تشکیل شده بین عامل کیلیت و یون فلز است. این عامل تعیین می کند که آیا کمپلکس در حضور آنیون های رقیب تشکیل می شود یا خیر. ثبات یا ثابت تعادل (K) نشان داده شده توسط log K برای بسیاری از فلزات و عوامل کیلیت تعیین می شود. مقادیر بالای log K نشان‌دهنده پیوند قوی‌تر بین یون فلز و عامل کیلیت است که در نتیجه احتمال تشکیل کمپلکس بیشتر می‌شود.

از رایج ترین عوامل کیلیت کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد که در این میان بهترین نوع EDTA 2Na می باشد.

فرآیند کیلاسیون چیست؟
یون های فلزی تاثیر زیادی بر فرآیندهای شیمیایی و عملکرد بسیاری از محصولات دارند. طیف گسترده ای از مشکلات مربوط به یون های فلزی را می توان با کلات های فلزی حل کرد و کارایی سیستم های صنعتی را بهبود بخشید. عوامل کیلیت (اغلب عوامل جداکننده) می توانند با تشکیل کمپلکس با یون های فلزی واکنش های کاتالیزوری نامطلوب فلز را مهار کرده و در نهایت یون فلز را غیرفعال کرده و از واکنش آن با سایر اجزای سیستم جلوگیری کنند. از انواع مختلف مواد کنترل کننده یون فلزی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به EDTA اشاره کرد که یکی از موثرترین کنترل کننده های یون فلزی است.

مزایای EDTA کلات شده:
عملکرد قابل پیش بینی
پایداری حرارتی بالا
پایداری شیمیایی
ثبات PH
مقاومت در برابر تجزیه باکتری
EDTA Chelate برای چه مواردی استفاده می شود؟
تصفیه آب:
نمک های فلزی باعث ایجاد رسوب در بویلرها، مبدل های حرارتی و سیستم های گردش آب می شوند. EDTA به عنوان یک کلات فلزی با یون های مضر فلزی کمپلکس پایداری تشکیل داده و رسوبات تشکیل شده را در خود حل کرده و از تشکیل رسوبات جدید جلوگیری می کند.

مواد شوینده:
عوامل کیلیت، از جمله محصول فوق، مولکول هایی هستند که قادر به تشکیل کمپلکس های پایدار با یون های فلزی هستند. این مواد را می توان در طیف گسترده ای از فرآیندهای صنعتی استفاده کرد، اما در محصولات شوینده برای جلوگیری از واکنش صابون ها و مواد شوینده با رسوبات معدنی در آب سخت و بهبود کیفیت صابون استفاده می شود.

صنایع غذایی:
واکنش فلزات سنگین با ترکیبات آلی و معدنی در غذاها و نوشیدنی ها باعث تغییر رنگ، تغییر بافت و کدورت می شود. برای جلوگیری از این مشکلات، EDTA به عنوان یک عامل کیلیت، فلزات نامطلوب را غیرفعال می کند.

صنعت نفت:
عوامل کیلیت به طور گسترده ای در کاربردهای نفتی استفاده می شوند. EDTA نقش مهمی در جلوگیری از رسوب ترکیبات محلول ناخواسته از جمله SrSO4، BaSO4، CaCO3 و رسوبات آهن دارد.

صنعت کاغذ:
در صنعت خمیر و کاغذ، EDTA همچنین از توانایی یون های فلزی، به ویژه منگنز، برای کاتالیز نامتناسب پراکسید هیدروژن مورد استفاده در سفید کننده های بدون کلر جلوگیری می کند.

صنعت نساجی:
در صنعت نساجی، EDTA از تأثیر ناخالصی های یون های فلزی بر تغییر رنگ پارچه های رنگی جلوگیری می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *