شیمی در صنعت مواد غذایی

سوربیتول وکاربرد آن

سوربیتول وکاربرد آن

سوربیتول چیست؟

سوربیتول نوعی کربوهیدرات است که در گروهی از الکل های قند به نام پلیول قرار می گیرد. در بعضی از میوه ها یافت می شود و همچنین برای حفظ رطوبت و اضافه کردن شیرینی از نظر تجاری تولید می شود.

سوربیتول ، همچنین D-Sorbitol ، 50-70-4 ، E420 و D-glucitol نیز نامیده می شود ، نوعی کربوهیدرات است. این گروه از الکل های قند به نام پلیول ها قرار می گیرد.

این ترکیب محلول در آب به طور طبیعی در برخی از میوه ها از جمله سیب ، زردآلو ، خرما ، انواع توت ها ، هلو ، آلو و انجیر (منبع 1Trusted) یافت می شود.

همچنین از نظر تجاری از شربت ذرت برای استفاده در غذاهای بسته بندی شده ، نوشیدنی ها و داروها ساخته شده است.

از نظر تجاری ، سوربیتول برای حفظ رطوبت ، اضافه کردن شیرینی و فراهم آوردن بافت به محصولات و همچنین از سلامت هضم و دهان و دندان بالقوه استفاده می شود.

سوربیتول

سوربیتول

مزایا و کاربردهای سوربیتول

سوربیتول به دلایل مختلف یک الکل قند به طور گسترده ای است.

اول ، الکل های قند اغلب در مواد غذایی و نوشیدنی ها به جای قند سنتی برای کاهش میزان کالری آنها استفاده می شود. سوربیتول حاوی تقریباً دو سوم کالری شکر میز است و حدود 60 ٪ شیرینی را فراهم می کند (2).

همچنین به طور کامل در روده کوچک شما هضم نمی شود. آنچه از این ترکیب از آنجا باقی مانده است به روده بزرگ منتقل می شود که در عوض تخمیر می شود ، یا توسط باکتری ها شکسته می شود و در نتیجه کالری کمتری جذب می شود (منبع 3Trusted).

دوم ، شیرین کننده اغلب به غذاهایی که به افراد مبتلا به دیابت به بازار عرضه می شوند ، اضافه می شود. این امر به این دلیل است که در هنگام خوردن ، تأثیر بسیار کمی در قند خون دارد ، در مقایسه با غذاهای تهیه شده با شیرین کننده های سنتی مانند شکر میز.

سوم ، برخلاف شکر جدول ، الکل های قند مانند سوربیتول به تشکیل حفره ها کمک نمی کنند. این یکی از دلایلی است که آنها اغلب برای شیرین کردن آدامس عاری از قند و داروهای مایع (منبع 1Trusted ، منبع 4Trusted) استفاده می شوند.

در حقیقت ، سازمان غذا و داروی (FDA) تشخیص داده است که الکلهای قند مانند سوربیتول ممکن است از سلامت دهان و دندان بهره مند شوند. این مبتنی بر مطالعه ای است که نشان می دهد سوربیتول ممکن است خطر حفره را در مقایسه با قند جدول کاهش دهد ، اگرچه به همان اندازه سایر الکل های قند نیست (منبع 5 ساله ، 6).

سرانجام

از آن به عنوان یک ملین برای مبارزه با یبوست استفاده می شود. این بیش از حد است ، به این معنی که آب را از بافتهای اطراف برای ترویج حرکات روده به داخل روده بزرگ می کشد. می توان آن را برای این منظور در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی و مواد مخدر بدون نسخه خریداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *