شیمی در صنعت

تیتانیوم دی اکسید

دی اکسید تیتانیوم که تیتانیا (TiO2) نیز نامیده می شود، یک ماده معدنی سفید، مات و طبیعی است که در تعدادی اشکال کریستالی وجود دارد که مهمترین آنها روتیل و آناتاز هستند. این اشکال اکسیدی طبیعی را می توان استخراج کرد و به عنوان منبعی برای تیتانیوم تجاری استفاده کرد. دی اکسید تیتانیوم بی بو و جاذب است. مهمترین عملکرد آن به صورت پودر به عنوان یک رنگدانه پرکاربرد برای ایجاد سفیدی و شفافیت است.

دی اکسید تیتانیوم به عنوان یک عامل سفید کننده و مات کننده در لعاب های چینی استفاده شده است که به آنها درخشندگی، سختی و مقاومت اسیدی می بخشد. در دوران مدرن از آن در لوازم آرایشی مانند محصولات مراقبت از پوست و لوسیون های ضد آفتاب استفاده می شود، با این ادعا که دی اکسید تیتانیوم به دلیل خاصیت جذب اشعه ماوراء بنفش از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

فعالیت فوتوکاتالیستی دی اکسید تیتانیوم منجر به پوشش های نازکی می شود که تحت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خواص خود تمیز شوندگی و ضد عفونی کنندگی را نشان می دهند. آلیاژها با وزن سبک و استحکام کششی بسیار بالا (حتی در دماهای بالا)، مقاومت در برابر خوردگی بالا و توانایی مقاومت در برابر دماهای شدید مشخص می شوند و بنابراین عمدتاً در هواپیماها، لوله های نیروگاه ها، پوشش زرهی، کشتی های دریایی، فضاپیماها و موشک استفاده می شوند.

دی اکسید تیتانیوم به دلیل خواص منحصر به فردش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و در علم نانو و فناوری نانو به خوبی شناخته شده است. دی اکسید تیتانیوم یکی از اولین موادی بود که در محصولات نانوتکنولوژی استفاده شد. با این حال، سمیت بالقوه نانوذرات دی اکسید تیتانیوم موضوعی بحث برانگیز است. بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده می کنند. به دلیل سفیدی روشن، در محصولاتی مانند رنگ، پوشش، کاغذ، جوهر، خمیر دندان، پودر صورت و رنگ خوراکی استفاده می شود.

اگرچه این یکی از مواد شیمیایی تولید شده است، مزایای واقعی و بالقوه دی اکسید تیتانیوم بدون بحث نیست. استنشاق گرد و غبار ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود. دی‌اکسید تیتانیوم توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان به‌عنوان سرطان‌زای گروه 2B، یک «سرطان‌زای احتمالی برای انسان» طبقه‌بندی شده است، بر اساس مطالعات روی موش‌هایی که این ماده را استنشاق کرده‌اند.

کاربردهای رنگدانه دی اکسید تیتانیوم

رنگ ها و پوشش ها: دی اکسید تیتانیوم شفافیت و دوام را فراهم می کند و در عین حال به تضمین عمر طولانی رنگ و محافظت از سطح رنگ شده کمک می کند.

پلاستیک ها – چسب ها و لاستیک ها – دی اکسید تیتانیوم می تواند به به حداقل رساندن شکنندگی، تغییر رنگ و ترک خوردگی که می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض نور رخ دهد، کمک کند. این می تواند عمر بسیاری از قطعات پلاستیکی و لاستیکی مورد استفاده در وسایل نقلیه، مصالح ساختمانی و سایر کاربردهای خارجی را بهبود بخشد.

لوازم آرایشی: رنگدانه دی اکسید تیتانیوم در برخی از لوازم آرایشی برای پنهان کردن لکه ها و روشن کردن پوست استفاده می شود. دی اکسید تیتانیوم به شما این امکان را می دهد که از لایه نازک تری از آرایش استفاده کنید و اثر دلخواه را به دست آورید.

کاغذ: دی اکسید تیتانیوم برای پوشش دادن کاغذ استفاده می شود و آن را سفیدتر، روشن تر و مات تر می کند.

مواد و ترکیبات تماس با غذا: تیرگی دی اکسید تیتانیوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی از مواد غذایی، نوشیدنی ها، مکمل ها و داروها در برابر تخریب زودرس محافظت می کند و دوام محصول را افزایش می دهد. علاوه بر این، انواع خاصی از رنگدانه اکسید تیتانیوم با خلوص بالا در قرص های دارویی، پوشش های کپسول و به عنوان کمک تزئینی در برخی غذاها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *