علمی

واکنش های شیمیایی آلی متمایز

ضدعفونی کننده ها مواد شیمیایی هستند که در اشیا و سطوح به منظور از بین بردن میکروارگانیسم هایی که روی آنها رشد می کنند استفاده می شود. طیف مختلفی از ضد عفونی کننده ها به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مواد ضد عفونی کننده را می توان به طور کلی به سه نوع اصلی، یعنی هوا، آب و ضد عفونی کننده سطحی جدا کرد. طیف گسترده ای از مواد شیمیایی به نسبت های مختلف در تولید ضدعفونی کننده های مناسب برای عملکردهای متمایز مصرف می شود.

خواص ضدعفونی کننده ها

1.غیر خوردگی
2. فعالیت باقیمانده محدود
3. ضدعفونی کننده ها در ظاهر غلیظ و رقیق ثابت و پایدار هستند.
4. یک ضد عفونی در تصفیه فاضلاب به همراه پرتوهای کلر یا فرابنفش (UV) استفاده می شود که می تواند به عنوان تصفیه سوم برای مصادره عوامل بیماری زا از فاضلاب استفاده شود.
5. الکل ها به عنوان مثال اتانول و ایزوپروپانول به عنوان ضدعفونی کننده های عمومی مناسب هستند.
6. ضدعفونی‌کننده‌های خاصی مانند فرمالین و گلوتارآلدهه در کشتن باکتری‌ها بسیار مؤثر هستند، اما ماهیت سمی دارند و قرار گرفتن بیش از حد در معرض این مواد شیمیایی خطرناک هستند.

انواع ضدعفونی کننده های شیمیایی

ضد عفونی کننده هوا
مواد ضد عفونی کننده هوا اساساً مواد شیمیایی هستند که قادر به ضد عفونی کردن آویز میکروارگانیسم در هوا هستند. معمولا تصور می شود که ضدعفونی کننده ها برای استفاده روی سطوح ناکافی هستند. یک تحقیق نشان داد که میکروارگانیسم های موجود در هوا را می توان با استفاده از مه های سفید کننده رقیق شده از بین برد. یک ضد عفونی کننده هوا باید به صورت آئروسل یا بخار با غلظت کافی در هوا پخش شود تا تعداد میکروارگانیسم های عفونی ممکن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

الکل ها
الکل به علاوه ترکیبات منبع کاتیون آمونیوم چهارتایی شامل دسته ای از ضدعفونی کننده های سطحی و ضدعفونی کننده های تایید شده مورد تایید EPA و مراکز کنترل بیماری برای استفاده به عنوان ضدعفونی کننده درجه بیمارستانی است. الکل ها عمدتاً زمانی مؤثر هستند که با آب مقطر ادغام شوند تا انتشار آن از طریق غشای سلولی امکان پذیر شود.

آلدهیدها
آلدئیدها مانند فرمالدئید و گلوتارآلدئید دارای فعالیت میکروبی کشی گسترده و اسپور کش و قارچ کش هستند. اینها تا حدی توسط مواد آلی غیرفعال می شوند و فعالیت پایدار و ظریفی دارند.

فنالیک
فنالیک ها ترکیبات قوی در اکثر ضدعفونی کننده های خانگی هستند. اینها همچنین در دهانشویه های خاص و همچنین در صابون ضدعفونی کننده و دستشویه یافت می شوند. فنل ها در طبیعت برای محیط زیست و انسان نیز سمی هستند.

سطوح آلیاژ مس
سطوح آلیاژی مس شامل دارایی های ذاتی طبیعی برای از بین بردن طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها هستند. اینها همچنین با داشتن قابلیت کشتن مقدار بیشتری از باکتری ها، اثرات ضد باکتریایی ثابت و پیشرونده ای را ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *